13 maart 2009

Verslag van de gemeenteraad van 11 maart 2009

Wat doet de PvdA in de Gemeenteraad? Lees het in dit raadsverslag over de inbreng van de PvdA fractie in de raadsvergadering van 11 maart 2009, door Sabina Gazic. Dit keer onder andere over het afscheid van Tjeerd Herrema als wethouder, Noord-Zuidlijn en de reactie van het college op twee PvdA notities: ‘Weer aan het werk’ en ‘Een rood-groene coalitie zorgt voor rood-groene daken’. Een verslag.

Aftreden Tjeerd Herrema
Raadsvergadering begon met het afscheid nemen van Tjeerd Herrema die eind februari aftrad als wethouder.
Klik hier voor zijn afscheidstoespraak

Noord-Zuidlijn
De gemeenteraad sprak uitgebreid over het rapport van de ombudsman naar aanleiding van het verzakken van de wevershuizen aan de Vijzelgracht vanwege werkzaamheden voor de aanleg van de Noord/Zuidlijn op 10 september vorig jaar. De ombudsman beoordeelde het handelen van de gemeente als ‘onbehoorlijk’. PvdA woordvoerder Myriam Bergervoet toonde zich boven alles verontwaardigd over de behandeling en de opvang van de bewoners.

Om onderzoek te doen naar besluitvorming en informatievoorziening aan de raad over de Noord-Zuidlijn in het verleden, besloot de gemeenteraad om een raadsenquête te houden. Vandaag is een vijfkoppige enquêtecommissie gekozen die dat onderzoek gaat doen. Ook gaf de raad haar goedkeuring aan de opdracht voor een externe commissie onder leiding van oud minister Veerman die met voorstellen zal komen hoe het nu verder moet met de Noord-Zuidlijn.

Re-integratie: ‘Weer aan het werk’
Emre Ünver en Manon van der Garde willen de re-integratie in Amsterdam verbeteren en dienden een jaar geleden een raadsnotitie in: werk is een belangrijk onderdeel van iemands leven en door (betaalde) arbeid te doen, zijn mensen economisch zelfstandig, voelen zich meer gewaardeerd en er is minder kans op armoede en meer toekomstperspectief.

Vandaag bespraken we de reactie van het college op deze raadsnotitie en maatregelen die ze gaan doen om re-integratie te verbeteren. Emre Ünver zei tevreden te zijn met de invulling die het college wil geven aan onze aanbevelingen. Juist nu – in de tijden van economische crisis – is het van belang dat mensen zo snel mogelijk weer aan het werk gaan en dat de overheid beseft dat de verantwoordelijkheid voor deze mensen verder gaat dan alleen het creëren en behouden van de werkgelegenheid.

“Al onze burgers moeten de kans krijgen om mee te doen: Soms een helpende hand soms een duwtje in de goede richting. En daar gaat het om bij de re-integratie.”, zei Ünver in zijn bijdrage. Het preadvies van het college op deze notitie is unaniem aangenomen.

Een rood-groene coalitie zorgt voor rood-groene daken
Meer groene daken in Amsterdam om luchtkwaliteit en het leefklimaat te verbeteren. Dit vroegen de fractie van PvdA en GroenLinks in een raadsnotitie. Om dit te kunnen realiseren moet de keus voor groene daken makkelijker en aantrekkelijker worden voor alle betrokkenen. Er moet ook goed gekeken moet worden naar alle bestemmingsplannen want een groene daken zijn het meest effectief in de buurt van snelwegen.