10 maart 2009

Verslag ALV 4 maart

In een goed gevulde raadszaal van het nieuwe stadsdeelkantoor Oost/Watergraafsmeer sprak de PvdA afdeling Amsterdam gisteren over het vertrek van wethouder Herrema en over de integratieresolutie 2.0. Deze, door het bestuur georganiseerde, avond was de laatste mogelijkheid voor de leden om hun mening te geven over de resolutie. Over deze resolutie wordt op 14 en 15 maart gestemd tijdens het PvdA-congres. Voor het congres zijn er bijna 400 moties en amendementen aangekondigd en ook de afdeling Amsterdam zal een aantal voorstellen doen.

Aftreden wethouder Herrema
Tjeerd Herrema herhaalde dat de lijst met overwegingen om aan te blijven als wethouder langer was geweest dan die om af te treden. Toch trad hij af omdat hij vond dat hij bestuurlijke verantwoordelijkheid moest nemen. De stad, het college en de fractie moeten verder. Herrema was kritisch over het startbesluit de N/Z-lijn aan te leggen, zowel met de kennis van nu, als met de kennis van toen. Het risicobewustzijn was onvoldoende en de context waarin Amsterdam zich geplaatst ziet is een bijzonder lastige.

De uitkomsten van vertraging en extra kosten liggen deels besloten in de randvoorwaarden waarmee het project gestart is, zoals de contracten en de organisatie van het projectburo. Tot slot uitte Herrema zijn zorgen over het boorproces dat nog moet beginnen. Daarvoor is zowel de stad als het projectburo nog niet klaar. Een betere voorbereiding en communicatie over risico’s is nodig.

Aanstaande woensdag geeft oud-wethouder Herrema tekst en uitleg over zijn aftreden tijdens de raadsvergadering. Herrema werd door het bestuur uitvoerig bedankt voor bewezen diensten aan partij en stad.

Integratieresolutie
De discussie over de herziene tekst van de integratieresolutie werd gestart met enkele persoonlijke verhalen van aanwezigen. Raadslid Sabina Gazic vertelde een persoonlijk verhaal over haar eigen integratie. Zij stond stil bij de moeilijke momenten die zij soms kende, maar veel meer nog bij de hartverwarmende hulp die zij had ontvangen. Haar conclusie: ‘integreren doe je niet alleen. Integreren kan je ook niet alleen doen, want integratie is wisselwerking, tweerichtingsverkeer.’

Ayhan Yalin ging uitgebreid in op de nieuwe versie van de resolutie. Hij is redelijk tevreden met deze nieuwe versie. Als oud bestuurslid in Bos en Lommer heeft hij gemerkt dat integratie vooral moet draaien om drie regels: vertrouwen opbouwen, optreden en normaliseren. Deze drie principes, maar ook uitgaan van de eigen kracht van mensen zorgen ervoor dat de nodige stappen gezet kunnen worden. Tot slot hield hij een pleidooi om regeldruk te verminderen, actief burgerschap te promoten en vooral op het gebed van jeugdbeleid te normaliseren.

Fatima Elatik, stadsdeelvoorzitter in Zeeburg, vertelde over hoe zij geworden is wie ze nu is. Zij wil dat er een eind gemaakt wordt aan het ‘labelen.’ Er moet niet langer gefocust worden op excessen, zonder die te bagatelliseren. Niet langer praten over mensen, maar met mensen. Als je mensen serieus neemt ontstaat er beweging. En die beweging is nodig om verder te komen. Een vereiste bij integratie is da je openstaat voor iedereen.

De zaal was grotendeels tevreden over de veranderde toon van de resolutie en dat er meer positieve accenten zijn opgenomen. Toch waren er ook enkele aanwezigen die nog altijd niet helemaal tevreden zijn: teveel een Islam discussie, teveel wij-zij-denken en beter benutten van kwaliteiten zonder voorwaarden te stellen. ‘Doorgaan met doen wat we moeten doen en hopen op niet teveel discussie tijdens het congres. We moeten aan de slag.’