5 maart 2009

Betere buurt begint bij de kapper

AMSTERDAM – De gevel van Kapshop Rob, op het Meidoornplein in Noord, heeft lang geleden een witte kwast verf gezien. Maar binnenkort herrijst hier de vernieuwde, strakke Kapshop Rob, die meteen de Bloemenbuurt een push zal geven.

De gemeente wil ondernemers in zogenoemde kansenzones een stimulans geven en gisteren werd de eerste subsidie door wethouder Lodewijk Asscher uitgekeerd. Kapper Rob de Beer heeft de primeur, hij heeft gisteren als eerste ondernemer in een kansenzone 38.750 euro gekregen. Verder waren er bloemen en gebak.

De Beer (50) zit al dertig jaar op het Meidoornplein en twintig jaar geleden investeerde hij voor het laatst. De Beer: ”Niks moet natuurlijk, en we draaien nog redelijk, maar je ziet dat het minder wordt en wil je met de huidige trend meegaan, dan moet je toch vernieuwen.”

De gevel bijvoorbeeld. Hoe die er precies uit gaat zien, is nog niet bekend. Verschillende specialisten broeden op een ontwerp, maar vaststaat dat het modern en strak wordt. De Beer: ”Zodat ook het beeld van het hele plein meer opgeruimd en strakker wordt.”

Ook gaat De Beer van het geld het interieur vernieuwen, ‘meer van deze tijd’, en met moderne producten. Nu bestaat Kapshop Rob uit twee kleine kamers, waar wordt geknipt, maar als straks een muur wordt doorgebroken, heeft de kapshop een aparte ruimte erbij, waar wordt gewassen.

De Beer: ”Nu heb ik losse wasbakken, maar dat wordt een aparte wasruimte met een relaxende sfeer. Het Spa-effect, daar is vraag naar.”

De zaken gaan niet slecht (De Beer: ”De gemeente pompt alleen geld in dingen waarvan ze zeggen: dat gaat goedkomen.”), maar het klantenbestand loopt toch terug, en vertrekt naar kapsalons die wel al van deze tijd zijn. En zo’n opgeknapte winkel heeft volgens De Beer en de gemeente vanzelf een positieve invloed op de rest van de wijk.

De Beer: ”Je ziet de wijk een beetje verpauperen, maar als ik nu een mooie winkel neerzet, dan denken anderen: hé, verdorie, dat ziet er leuk uit, wij gaan ook onze buurt weer bijhouden. Als winkel heb je toch een voorbeeldfunctie.”

”We hebben toch allemaal behoefte aan de winkel om de hoek? Niet alleen voor de sociale veiligheid, het af- en aanlopen van mensen, maar ook het sociale gebeuren. Hele families komen al naar mijn kapperszaak, en nu komen hun kinderen. Je praat met elkaar, hoe het met iemand gaat, het hele sociale gebeuren eromheen. Anders wordt zo’n buurt een slaapstad.”

Tekst bij foto: Ook gaat De Beer van het geld het interieur vernieuwen, ‘meer van deze tijd’, en met moderne producten. Foto website Kapshop Rob