26 februari 2009

Uitnodiging commissievergadering stadsdelenstelsel op dinsdag, 10 maart 2009

DE STADSDEELRAAD GEUZENVELD-SLOTERMEER MOET ZICH NOG UITSPREKEN OVER HET RAPPORT MERTENS, OVER HET GEWENSTE AANTAL STADSDELEN IN AMSTERDAM EN DE MOGELIJKE TOEKOMSTIGE FUSIEPARTNERS.

Op 16 januari jongstleden overhandigde de voorzitter van de Commissie Verbetering Bestuur Amsterdam, Bert Mertens, zijn rapport aan burgemeester Job Cohen en Duco Adema (voorzitter Bestuurlijk Overleg Stadsdelen). U heeft daar in de pers uitvoerig kennis van kunnen nemen. In dit rapport stelt een meerderheid van de commissie voor om het aantal stadsdelen te halveren van 14 naar 7. Één lid van de commissie stelt voor het aantal terug te brengen tot 10. Voorgesteld wordt ook om de hervorming van het bestuurlijk stelsel gelijk na de verkiezingen van 2010 in te laten gaan. Naar verwachting zal nog voor het zomerreces een besluit genomen worden over het aantal stadsdelen en wie met wie zal worden samengevoegd. De opdracht aan de commissie Mertens was een beoordeling van het huidige stadsdeelstelsel en een afgewogen advies op basis waarvan Amsterdam de komende jaren bestuurlijk vooruit kan.
Het dagelijks bestuur van stadsdeel Geuzenveld-Slotermeer heeft al op 13 januari jongstleden laten weten dat het de voorkeur heeft voor samengaan met alleen Bos en Lommer en daarmee voor minimaal 10 stadsdelen in de toekomst. Wellicht is daarmee de indruk gewekt dat de stadsdeelraad de mening van het dagelijks bestuur deelt. Dat staat echter nog allerminst vast, omdat de deelraad het rapport Mertens nog niet besproken heeft. Het kan (denk maar aan de verschillen van mening over het betaald parkeren in ons stadsdeel) dat de deelraad geheel andere opvattingen heeft over mogelijke fusiepartners en aantallen stadsdelen na 2010, dan het dagelijks bestuur.

Ik wil u er in dit verband ten overvloede op wijzen dat het stadsdeel Geuzenveld-Slotermeer sinds 2002 een duaal stelsel heeft wat betekent dat de raad een eigen verantwoordelijkheid heeft, dus ook als het gaat om het bestuurlijk stelsel en dat de deelraad zijn standpunt in deze kwestie nog niet bepaald heeft.

De deelraad Geuzenveld-Slotermeer zal op 10 maart aanstaande in een brede commissievergadering voor raadsleden en duo-raadsleden over dit onderwerp vergaderen. Hierbij zal het rapport Mertens het uitgangspunt van gesprek zijn. Daarbij zal de notitie van het dagelijks bestuur in de discussie worden betrokken.
Ter voorkoming van misverstanden wil ik hierbij niet onvermeld laten dat het uiteindelijke besluit om te komen tot de keus over de fusie van stadsdelen zowel qua grootte als welke stadsdelen worden samengevoegd uitsluitend door de gemeenteraad van Amsterdam zal worden genomen. Het is dus de gemeenteraad van Amsterdam die uiteindelijk het oordeel velt.

U wordt dus van harte wordt uitgenodigd om bij de commissievergadering van 10 maart aanstaande aanwezig te zijn. Deze vergadering begint om 19.30 uur en zal plaatsvinden in de raadzaal van het Tuinstadhuis.

Ik stel mij voor dat de opbrengst van onze brede commissievergadering moet leiden tot een standpunt dat uiteindelijk bij de voorbereiding van het gemeenteraadsbesluit zal worden betrokken, net als dat met het standpunt van het dagelijks bestuur het geval zal zijn. Uiteraard kunt u de diverse partijen in ons stadsdeel laten weten hoe u over een mogelijke fusie met andere stadsdelen denkt. Daarbij kunt u ook aangeven, welke zaken u ten minste dicht in de buurt wilt behouden en welke zaken wat u betreft ook wel in wat groter verband kunnen worden geregeld.

Indien u dit wenst, kunt u het Advies van de Commissie Mertens over het bestuurlijk stelsel Amsterdam vinden op
www.geuzenveld.amsterdam.nl>Bestuur en organisatie>Raad.
Het stuk kunt u ook inzien bij de balie van het Tuinstadhuis.

Ik hoop u met het bovenstaande voldoende te hebben geïnformeerd.

Hans Staphorsius,
Voorzitter deelraad Geuzenveld-Slotermeer