20 februari 2009

Asscher ziet wel iets in bank voor seksbedrijven

AMSTERDAM – De Amsterdamse wethouder Lodewijk Asscher (financiën) ziet wel iets in een speciale bank voor seksondernemers. Zij zouden daar dan geld kunnen lenen. De financiële middelen van deze instelling zouden moeten komen van ‘normale’ banken.

Dat zei Asscher woensdagavond tijdens een debat van D66 in Amsterdam. Nu weigeren banken vaak financiering te geven aan bijvoorbeeld raamexploitanten. Dat gebeurt ook als die zich niet schuldig maken aan criminele activiteiten, maar op een keurige manier zakendoen. Bonafide ondernemers zien zich daardoor gedwongen aan te kloppen bij malafide geldverstrekkers.

De wethouder vertelde er begrip voor te hebben dat banken huiverig zijn om met seksbedrijven in zee te gaan. „Maar ze moeten wel ergens terecht kunnen.” Door een speciale bank kunnen de ondernemers aan geld komen, terwijl de financiële instellingen hun afstand tot de branche behouden.

„Dat lijkt mij een belangrijke oplossing voor de prositutieexploitanten die op een normale manier hun werk doen”, aldus Asscher. „Wij moeten gaan onderzoeken of dat een mogelijkheid is.” Hij zei dit idee te zullen bespreken met banken.

De Vereniging Exploitanten Relaxbedrijven luidde onlangs nog de noodklok omdat financiële instellingen zouden weigeren om rekeningen te openen voor seksondernemers. In sommige gevallen zouden ze ook rekeningen sluiten.