13 februari 2009

Short Stay

Woensdag 11 februari heeft de gemeenteraad besloten om het verhuren van woningen voor korte termijn (maximaal 6 maanden) te legaliseren. Daartoe riep de PvdA al in 2007 op.

Momenteel is het aanbieden van woningen voor de korte termijn verhuur niet geregeld in de wet. Short stay is een onbenoemde categorie van appartementen die verhuurd worden aan mensen die tijdelijk in Amsterdam wonen en werken. Het betreft vooral dure appartementen, ver boven de sociale huurgrens. Het gaat om ongeveer 0,4% van de totale woningvoorraad. Dit soort verhuur valt tussen de wal en het schip. Ze zijn geen hotels of B&B, maar ook geen woningen in de zin van de Woningwet, die bewoond worden voor de lange duur.

Voor Amsterdam was er ook geen beleid op het gebied van short stay. Dat leidde ertoe dat met gebruikmaking van wel bestaand handhavingsinstrumentarium nietsvermoedende short stayers van hun bed konden worden gelicht. Allesbehalve gastvrij. Daarom heeft de PvdA twee jaar geleden in een raadsnotitie gevraagd om grootstedelijk beleid om in deze lacune te voorzien.

“Als je als stad wilt dat multinationals zich hier vestigen en als je wilt concurreren met andere Europese steden zoals Londen en Barcelona, dan ben je aan je stand verplicht om te zorgen voor de juiste en duidelijke randvoorwaarden,” zegt woordvoerder Hetti Willemse. “De krapte op de woningmarkt is een bekend fenomeen en politici moeten de belangen van de diverse groepen bewoners goed en eerlijk afwegen. Daarom heeft de PvdA in deze discussie vooral de voorwaarde gesteld dat er geen woningen mogen worden onttrokken uit de sociale huursector.”

Dat is in het aangenomen voorstel ook niet het geval. Verder heeft de PvdA om een quotum verzocht. Ook daarin voorziet de regeling: 1350 woningen boven de huurliberalisatiegrens (dat is ruim 500 meer dan er volgens de huidige informatie aan short stay woningen nodig is), naast specifiek als short stay gebouwde nieuwbouwwoningen van na 1/1/2008.

Er wordt een minimumtermijn van 7 dagen als ondergrens aangegeven om het onderscheid met de hotelovernachtingen duidelijk te maken. Een toerist blijft 2 tot 3 nachten in Amsterdam. En de verhuur is voor een termijn van maximaal 6 maanden. Er zijn dus diverse voorwaarden gecreëerd die ervoor moeten zorgen dat er geen wildgroei ontstaat, ten nadele van andere groepen woningzoekenden of een bedrijfstak als het hotelwezen.

Willemse: “Daarbij moet short stay niet op een hoop worden gegooid met huisvesting voor alle expats. Ik heb twee stel Canadese vrienden die jaren zeer naar hun tevredenheid als expats in Amsterdam verblijven. Een stel toonde ons zelfs na jaren trots een door de Koningin ondertekend besluit dat hen het Nederlanderschap is verleend.”

Het onderwerp is uitvoerig besproken in de raadscommissie en er is een evenwichtig beleid uitgekomen waar de PvdA zich goed in kan vinden. Ook het ministerie van VROM heeft haar goedkeuring gegeven aan de regelgeving zoals die door het college van B&W is opgesteld. De fractie heeft er al eerder bij de sector op aangedrongen een keurmerk in te stellen en zou zo’n initiatief erg toejuichen.

Wat resteert is de verdere uitwerking, onder meer voor het vergunningensysteem van de 1350 vergunningen, en de wijze van invoering en handhaving van het nieuwe beleid. Daarover heeft de PvdA afgelopen woensdag nog een aantal toezeggingen van de wethouder Herrema gekregen.

• De ongeveer 825 short stay woningen die er nu zijn en die aan het nieuwe short stay beleid voldoen, komen in aanmerking voor een vergunning.
  • De short stay sector zal worden betrokken bij het opstellen van een werkzaam handhavingsprotocol.
  • Volgens de Huisvestingsverordening moet een woning, om voor een vergunning in aanmerking te komen, bewoond worden door één huishouden, bestaande uit een alleenstaande of twee volwassenen, al dan niet met kinderen. Dat doet niet per sé recht aan de diversiteit van huishoudens vandaag de dag. De huisvestingsverordening zal moeten worden aangepast. Tot die tijd zal er op dit punt niet worden gehandhaafd.

De PvdA ziet de evaluatie op termijn van dit nieuwe beleid door het college graag tegemoet.

Willemse: “In de tussentijd rekenen wij erop dat het nieuwe beleid door stad en stadsdelen en de sector breed wordt uitgedragen, zodat ook short stay bewoners van Amsterdam zich welkom voelen en mogen proeven van wat deze prachtige stad hen allemaal te bieden heeft.”