11 februari 2009

Amsterdam onderzoekt kosten inburgering

Yman Mahrach gaf, naar aanleiding van interpellaties van de SP en de VVD, aan geschrokken te zijn van het onderzoek dat NOVA recentelijk uitvoerde naar de kosten van inburgering. Uit een uitzending van NOVA bleek dat deze in Amsterdam twee keer zo hoog liggen als in omringende gemeenten. Naar aanleiding van deze uitzending heeft de wethouder opdracht gegeven om een onafhankelijke kostenvergelijking te laten uitvoeren. De PvdA is blij met deze toezegging.

De PvdA vindt dat het goed is om kritisch naar de eigen uitvoering te kijken. Iedere vorm van bureaucratie en daarmee gepaard gaande onnodige kosten moet worden weggenomen. Mahrach: ‘Wij kunnen het ons niet permitteren dat de ambities op het gebied van inburgering niet waar gemaakt worden. Juist omdat het verwerven van de Nederlandse taal de sleutel is tot het goed kunnen integreren binnen de Amsterdamse samenleving.’

De PvdA en GroenLinks dienden een voorstel in om een expertmeeting te organiseren. Tijdens deze meeting moet nader worden ingegaan op de kwaliteit van de aangeboden trajecten, de hoge kosten in vergelijking met andere gemeenten en de aankomende aanbestedingsronde. De PvdA wil in gesprek gaan met de verschillende partijen die actief zijn op het gebied van inburgering. Ook hoopt de PvdA dat mensen uit gemeenten waar het op dit moment beter gaat worden uitgenodigd om deel te nemen aan deze expertmeeting.

De problematiek op het gebied van inburgering zijn volgens de PvdA te wijten aan de korte voorbereidingstijd die gemeenten hadden bij de uitvoering van de Wet Inburgering. Maar ook aan de complexiteit en het steeds wijzigen van wet- en regelgeving en aan de steeds veranderende verantwoordelijkheden en taakverdeling. Maar de gemeente moet ook verantwoordelijkheid nemen. Mahrach: ‘Amsterdam moet meer doen om inburgeraars te bereiken en betrekken. Extra inspanningen zijn nodig en de raad speelt hierin een grote rol.’