7 februari 2009

Maatschappelijke zelforganisaties onmisbaar voor lokale overheid

Dit stelt de fractie naar aanleiding van vragen die ontvangen zijn na publicatie van het artikel in het Parool van 31 januari jl. met als titel “eenzame strijd tegen subsidieverslaving”. Portefeuillehouder Jude Kehla is in dit artikel geïnterviewd.
Wat wil de Partij van de Arbeid: we willen een samenleving in Zuidoost waarin iedereen, ongeacht zijn of haar persoonlijke kenmerken, naar vermogen meedoet. Samen leven, leren, werken en ontspannen in een schone en veilige leefomgeving is wat de fractie in Amsterdam Zuidoost wil bereiken. Dit willen we doen in overleg en samenspraak met burgers en hun organisaties die hierin een eigen verantwoordelijkheid (moeten willen) nemen en moeten krijgen van de lokale overheid.

Het subsidiëren van organisaties die opkomen voor specifieke belangen/behoeften van groepen bijvoorbeeld vrouwen, sportverenigingen, ouderen, jongeren, milieu-, en zelforganisaties ook die van etnische groepen, zien wij als een noodzaak om deze doelen te bereiken. Het is de taak van de lokale overheid voorwaarden te scheppen, kansen te bieden en stimulansen te geven aan de bevolking. Daarvoor wordt o.a. gebruik gemaakt van het subsidie instrument.
Alle subsidies aan maatschappelijke organisaties worden in ons stadsdeel op basis van de algemene subsidieverordening verstrekt. Het Dagelijks Bestuur is verantwoordelijk voor de correcte naleving van deze verordening.
Het verlenen van subsidies is een instrument die de Partij van de Arbeid wil blijven inzetten om de beleidsdoelen en –activiteiten te halen die door de politiek, de Raad dus, worden vastgesteld bij de begroting.
Immers de lokale overheid kan het bovenstaande niet alleen!! Via maatwerk, het gebruik maken van intermediairen en of (zelf)organisaties, kunnen burgers effectiever bereikt worden. Deze organisaties vervullen ook een zeer belangrijke rol voor de emancipatie en de empowerment van de diverse groepen. Hoewel de (culturele) diversiteit in het personeelsbestand van algemene instellingen en organisaties steeds meer zichtbaarder wordt, is en blijft het naar onze mening nog steeds nodig te erkennen dat (zelf-) organisaties een sleutelpositie hebben en visa-versa een brugfunctie kunnen vervullen tussen lokale overheid en (bevolkings-) groepen, tussen mensen van een bepaalde (culturele) groep en tussen groepen onderling.

De Fractie van de Partij van de Arbeid is van mening dat er kritisch gekeken moet worden of gemeenschapsgeld dat als subsidie wordt verstrekt doelmatig en doeltreffend wordt gebruikt en dus effectief is. We zijn voor meer gezamenlijke programmering tussen organisaties als hierdoor de effectiviteit van subsidie gelden nog groter kan. Onlangs hebben twee grote organisaties een samenwerkingsconvenant gesloten. Een goede stap die de fractie toejuicht. De fractie vindt dat de overheid ook hulp moet bieden bij de professionalisering- en cultuuromslag die organisaties hierin willen maken.

Voor de middellange termijn is de fractie er voorstaander van dat activiteiten voor jong en oud uit alle bevolkingsgroepen, zoveel als mogelijk is, in community centra plaats kunnen vinden. We zijn in afwachting van de notities die het Dagelijks Bestuur, na overleg met het maatschappelijk veld, aan de Raad zal voorleggen ook ten aanzien van het accomodatieplan van het stadsdeel. Pas dan zal de fractie definitieve standpunten innemen.
Dit is de weg die de fractie zal volgen. We zullen ons niet van deze koers laten afbrengen. Niemand aan de kant is onze slogan!.

Muriel Dalgliesh