Door op 3 april 2013

Illegaal is niet crimineel

De PvdA Amsterdam wil dat het stadsbestuur stelling neemt tegen de plannen om illegaliteit strafbaar te maken in Nederland. Dat staat in een motie die de fractie vandaag in de gemeenteraad indient samen met Groenlinks. Eerder al sprak PvdA-afdelingsvoorzitter Martijn Kool zich uit tegen strafbaarstelling.

Bij de onderhandelingen over het regeerakkoord sleepte de PvdA het felbegeerde kinderpardon binnen, wat inhoudt dat in Nederland gewortelde minderjarige vluchtelingen mogen blijven. Helaas bleef het strafbaar stellen van illegaliteit, een voorstel uit het gedoogkabinet Rutte-Verhagen, in stand.

Fractievoorzitter Marjolein Moorman: “Wij zijn heel blij met het kinderpardon. Maar het strafbaar stellen van mensen die, soms buiten hun schuld, illegaal in Nederland verblijven gaat ons te ver. Het is pure symboolpolitiek maar wel met grote gevolgen voor een kwetsbare groep. Illegalen wordt nu angst aangejaagd. Zij zullen vaak gedwongen zijn ondergronds te gaan met alle gevolgen voor de veiligheid en gezondheid. Wij vinden het ondoordacht, contraproductief en bovenal niet Barmhartig.”

(Beeld: Augusto Matsuda / Creative Commons)