26 januari 2009

In Memoriam Freek van Leuven

Bij het overlijden van Freek van Leuven.

Onze partij- en afdelingsgenoot Freek van Leuven is op 17 januari j.l op 68 jarige leeftijd overleden. Freek was een geboren en getogen Amsterdammer. Amsterdam was zijn passie. Voor iedere rechtgeaarde Amsterdammer is dat begrijpelijk. Amsterdam is voor een echte Amsterdammer de basis van zijn bestaan. Voor Freek betekende dit dat hij zich ook medeverantwoordelijk voelde voor het wel en wee van Amsterdam en de Amsterdammers en daarbij welke kant het met Amsterdam op moest gaan. Amsterdam moest dicht bij de Amsterdammers worden vorm gegeven. Het ontwerpen van het nieuwe Amsterdam mocht niet vanaf de tekentafel gaan, maar in nauwe samenspraak met de Amsterdammers met daarbij natuurlijk een rol voor Freek zelf.

Om zijn bijdrage aan deze ontwikkeling te kunnen geven sloot Freek zich aan bij de PvdA, de partij die vanuit zijn beginselen en organisatie voor Freek de beste mogelijkheden bood om actief en effectief zijn bijdrage aan de ontwikkeling van Amsterdam te kunnen leveren. Aanvankelijk gaf Freek invulling aan zijn passie via de partijorganisaties als afdeling en werkgroepen. Binnen het gewest Amsterdam van de PvdA maakte hij onderdeel uit van een groep partijleden rond Pelle Mug. Zelf noemden zij zich ‘De Bende van Negen’. Zijn activiteiten binnen het Gewest bleven niet onopgemerkt. Het lag daarom voor de hand dat Freek ook gevraagd en gekozen werd om de partij in de gemeenteraad te vertegenwoordigen. Vanaf 1978 tot 1986 zat hij in de gemeenteraad. Naar buiten onopvallend, naar binnen (binnen de fractie en binnen de raad) met opvallend veel invloed. Hij werkte gedegen, was inhoudelijk goed, solidair en wars van politieke spelletjes. Hij zette een stempel op de ontwikkeling van het bestuurlijk stelsel: de ontwikkeling van de deelraden. Verder was hij een gerespecteerd lid van de rekeningcommissie van de gemeenteraad.

Freek woonde aanvankelijk in Amsterdam-Zuid maar verhuisde omstreeks 1988 naar Zuidoost. Het lag voor de hand dat Freek op enig moment door de afdeling Zuidoost gevraagd zou worden een rol in het bestuur van het stadsdeel te vervullen. Bij de verkiezingen van 1998 werd een beroep op Freek gedaan. Op de lijst stond hij na Hannah Belliot op de tweede plaats. Een dergelijk hoge plaats betekende bijna automatisch, dat Freek ook gevraagd zou worden een bestuursfunctie op zich te nemen. Aanvankelijk is Freek portefeuillehouder geweest met als aandachtsgebieden zorg, onderwijs en welzijn. Vanuit zijn passie voor de mensen werd gaande de rit zijn mening versterkt dat de rol van volksvertegenwoordiger beter bij hem paste dan die van bestuurder. Hij koos er daarom voor zijn functie van bestuurder te wisselen voor die van volksvertegenwoordiger.

Het zal duidelijk zijn dat Freek niet alleen functies heeft bekleed. Tijdens al die functies heeft hij belangrijke inhoudelijke bijdragen geleverd aan de ontwikkeling van Amsterdam en de Amsterdammers. Het accent lag op beleidsterreinen die vooral van betekenis zijn voor de toekomst van Amsterdam en de toekomstige Amsterdammers zoals het energievraagstuk en het milieuvraagstuk.

In alle functies waarin wij Freek hebben mee mogen maken viel hij op door zijn inhoudelijke betrokkenheid als het ging om de beleidsterreinen en door zijn betrokkenheid bij de mensen om wie het uiteindelijk gaat. Maar bovenal viel zijn persoonlijkheid op. Zijn bedachtzaamheid bij de beoordeling van maatschappelijke en politieke vraagstukken, zijn betrokkenheid bij de mensen voor wie en met wie hij samenwerkte, zijn loyaliteit en zijn bijzondere en subtiele gevoel voor humor.

Freek was een echte mensenmens.

Lourens Burgers
Jaap Ruygers