24 januari 2009

Sfeervolle nieuwjaarsreceptie

Amsterdam Zuidoost: ‘Deze verkiezing werkt genezend’
Ontlading in Zuidoost als Barack Obama op het scherm verschijnt. Verwachtingsvolle blikken, geklap en gejuich. Iemand ontglipt een emotioneel yes we can. ”We voelen ons heel nauw betrokken,” legt PvdA-lid Paul Mbikayi uit. ”Obama’s verkiezing werkt genezend op de hele zwarte gemeenschap.”
Het is een snijdend contrast in café Het Vervolg: de voornamelijk zwarte PvdA-leden die de speech van Obama op de voet volgen, met daarachter blanke mannen in pak die door Obama’s speech heen staan te brallen – een afscheidsborrel van een ING-medewerker die de inauguratie vergeten was. Nu lijkt het ING’ers nog steeds niet te interesseren. Maar de betrokkenheid van de PvdA’ers wordt er niet minder om: het geluid van de televisie gaat gewoon iets harder.
Het is een belangrijk moment voor minderheden. We voelen ons gesterkt en erkend, zwarten, maar ook latino’s. Een zwarte president, wie had dat kunnen denken?” zegt John Hiwat. ”Het begon allemaal bij Oprah. Toen geloofde ik er nog niets van. Maar het is zijn persoonlijkheid, hè? Die heeft zelfs hele blanke gemeenschappen met zich mee getrokken.
Mbikayi zegt dat Obama waarschijnlijk ruzie heeft gekregen met Oprah – hij vindt het verdacht dat Oprah nooit meer met Obama in beeld is geweest. ”Misschien is ze het niet eens met zijn koers.”

Het is een historische dag,” zegt Muriel Dalgliesh, voorzitter van de PvdA-fractie in de deelraad. ”Dit spreekt tot de verbeelding van miljarden mensen, en ook tot die van mij. Niet omdat hij zwart is. Maar door zijn visie dat iedereen op de wereld gelijk is, ongeacht ras, geslacht, geloof of seksuele voorkeur. Hij motiveert ons allen en leert ons dat we het zelf moeten doen. Begin in je eigen gezin, straat, buurt, stad. En wij nu in Zuidoost.

Mbikayi ziet de laatste maanden dat zwarte jongeren in Zuidoost worden geïnspireerd door Obama. ”Iedereen voelt zich sterker, alsof alles mogelijk is, alsof iedereen het heft in eigen handen kan nemen.” Maar hij voorziet ook een probleem: ”Nederland is niet zoals de Verenigde Staten; ons land is nog niet voorbereid op allochtone jongeren die hogerop klimmen. We leven nog te veel in een maatschappij die is gebaseerd op de ontvangers, autochtone Nederlanders.” Mbiakayi vreest dat jongeren hierdoor teleurgesteld kunnen worden. Hiwat is benieuwd wat Obama er concreet van zal maken. ”Ik ben een realist. Hij begint natuurlijk met een enorme puinhoop. We moeten zien of hij de droom waar kan maken. Maar een zwarte president neemt niemand ons meer af.”

MIRA ZEEHANDELAAR
(uit Het Parool van 21 januri 2009)