Door op 8 april 2013

Ledenonderzoek PvdA Amsterdam: de uitkomsten

De leden van de Amsterdamse PvdA zijn gemiddeld genomen iets ouder, hoger opgeleid en rijker dan de gemiddelde Amsterdammer. Ruim de helft is zeer overtuigd lid van de PvdA. Als we kijken naar de partijen waarop men óók zou stemmen blijken de leden een duidelijke voorkeur voor Groen Links en D66 te hebben, boven de SP; de huidige coalitiegenoot VVD scoort buitengewoon laag. In het algemeen is men tevreden met de partij, maar als er onvrede is die niet de koers van de partij betreft, blijkt dit vooral te maken te hebben met een gevoel van gebrek aan contact. Dit zijn enkele van de uitkomsten van een groot onderzoek onder de leden van de Amsterdamse PvdA.

Aanleiding
In 2011 besloot het bestuur van de PvdA Amsterdam de betrokkenheid van de leden bij de afdeling te vergroten, de activiteiten beter te laten aansluiten op wensen en behoeften van de leden en meer in contact te komen met haar leden. Met dat doel werden de leden uitgenodigd deel te nemen aan twee projecten:

1. Een onderzoek onder de Amsterdamse leden. Waar ligt hun belangstelling en waarom zijn ze lid geworden, hoe tevreden zijn ze over de partij?

2. Een ledenpanel dat gebruikt zal worden om de Amsterdamse leden regelmatig vragen te stellen over belangrijke inhoudelijke onderwerpen, de politieke actualiteit en ideeën die er leven.

Ledenonderzoek
De leden die mee deden aan het onderzoek kregen allerlei vragen voorgelegd over lidmaatschap van de PvdA, communicatie binnen de partij, trouw aan de partij, sociale en economische achtergronden.

In totaal heeft 30% van de leden meegewerkt aan het ledenonderzoek. Van die groep heeft 74% aangegeven lid te worden van het ledenpanel. Dit zijn zeer goede scores. Onderzoekers hebben de uitkomsten van het onderzoek nauwkeurig geanalyseerd en zijn tot de conclusie gekomen dat het materiaal betrouwbaar is om een representatieve schets van de leden te geven.

Enkele uitkomsten
• In vergelijking met de gehele Amsterdamse bevolking zijn de PvdA leden gemiddeld wat ouder, meer mannen, hoger opgeleid, minder alleenstaand en vaker in het bezit van een eigen woning.

• Een belangrijk deel van de leden (20%) is al lang lid: vanaf 1979 of eerder. De grootste categorie is lid van 2000 – 2009: 33%, maar er is ook een grote groep van recente leden: 22% is 3 jaar of minder lid. Van hen is een significant grotere groep lid geworden uit protest tegen andere politieke partijen.

• De voornaamste reden waarom men indertijd lid geworden is van de PvdA, is de sympathie voor de sociaaldemocratische beginselen: maar liefst 78% vermeldt dit motief. Een belangrijke groep (33%) denkt er weleens over om het lidmaatschap op te zeggen. De belangrijkste redenen om opzegging te overwegen zijn Oneens met de politieke koers, Doe te weinig met mijn lidmaatschap, de organisatie van de partij spreekt me niet aan.

• In totaal is 35% van de ondervraagden op geen enkele wijze actief geweest binnen de PvdA. De allerbelangrijkste reden om niet vaker actief te zijn binnen de PvdA komt door gebrek aan tijd.

• Iets meer dan de helft van de ondervraagden heeft een echte ‘hard core’ voorkeur voor de PvdA; 10% is daarentegen minder overtuigd lid. De natuurlijke bondgenoten (dan wel concurrenten in het verkiezingslokaal) blijken met name Groen Links (35%), D’66 (29%),SP (17%). De VVD scoort zeer laag.

• Van de ondervraagden is 38% lid van een vakbond.

• De overgrote meerderheid van de respondenten (76%) heeft geen religieuze overtuiging.

• In het algemeen is men tevreden met de partij, maar als er onvrede is die niet de koers van de partij betreft, blijkt dit vooral te maken te hebben met een gevoel van gebrek aan contact.

Het rapport met de volledige resultaten vindt u onderaan.

Vervolg
Het bestuur van de PvdA Amsterdam is erg tevreden over de resultaten van het onderzoek.

Bestuurslid Hans Aertsen: “We zijn zeer tevreden dat zoveel leden de moeite hebben genomen om aan het ledenonderzoek mee te werken. Daarvoor willen we hen erg bedanken. We hebben een goed beeld gekregen van wie onze leden zijn en wat zij willen en dat is een heel groot winstpunt.

We gaan nu hard aan de slag om onze afdeling beter te laten aansluiten op de wensen van de leden. Ook de grote mate van bereidheid om actief te worden binnen de afdeling heeft ons getroffen.

Maar met dit ledenonderzoek houdt het voor het bestuur niet op. In de afgelopen periode hebben wij veel leden weten te bereiken met ons ledenpanel, waarmee we voorop lopen in de partij. Daarmee gaan we uiteraard door. Het sluit goed aan bij de plannen die het partijbestuur heeft met de ledendemocratie in de partij. Deze plannen worden op het komende congres van april met de leden besproken. Amsterdam kan als voorbeeld dienen.”