15 januari 2009

PvdA-fractie Amsterdam: winkels moeten elke zondag open kunnen

De PvdA-fractie wil meer duidelijkheid voor Amsterdamse winkeliers over de zondagopenstelling en is voor uitbreiding van het zogenaamde ‘toeristisch regime’ over heel Amsterdam. Op die manier kunnen winkels gewoon op zondag open als ze willen.

Derya Kaplan, raadslid voor de PvdA: “We willen dat er een eind komt aan toestaan, gedogenen verbieden naast elkaar in de stad. Dat is verwarrend voor winkeliers en het winkelend publiek. De PvdA is vóór zondagopenstelling voor wie dat wil. Dat komt de lokale economie en de werkgelegenheid ten goede.”

De Winkelsluitingstijdenwet van 1996 biedt gemeenten de mogelijkheid de winkels open te stellen op de zondag, als een gedeelte van die gemeente veel toeristen trekt. De PvdA-fractie wil gebruik maken van die mogelijkheden die de wet momenteel biedt door de winkels zelf te laten kiezen of ze open willen op de zondag.

Michiel Mulder, raadslid voor de PvdA: ”Ook willen wij een eind maken aan de onduidelijkheid over wie er nu precies over beslist, door de bevoegdheid bij de centrale stad te leggen. Hiermee geven we gehoor aan de wens van onder meer MKB-Amsterdam, de belangenorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf.”

De PvdA vraagt het college van B&W haar mening en een advies over het voorstel van de fractie en vraagt het college om in overleg te treden over de precieze uitwerking en invoering.

Hieronder vindt u het initiatiefvoorstel: