8 januari 2009

Manon van der Garde: Speech nieuwjaarsreceptie PvdA Amsterdam

Dames en heren, beste mensen,

Allereerst wens ik jullie het alle goeds voor 2009.

We staan hier op een historische plek. De koopmansbeurs van de stad. In 1882 deed het college van B&W een voorstel voor het bouwen van deze Beurs. We hebben ervaring met grote projecten in deze stad, want deze beurs werd uiteindelijk pas in 1903 opgeleverd.
Er waren in de jaren zestig wel problemen met de fundering. Saillant detail is dat de VVD in 1981 voorstelde om dit beursgebouw te verkopen en de opbrengst te geven aan mensen die in blokverwarming wonen als tegemoetkoming in de stookkosten.

Mijn ‘Gelukkignieuwjaarwens’ is vandaag allereerst gericht aan alle Amsterdammers die Amsterdam laten draaien. Veel Amsterdammers kozen, twee ambulancebroeders tot Amsterdammers van het jaar. Ron Sitek en Ray Flu staan symbool voor al die Amsterdammers die deze stad mooi en veilig houden: ambulancepersoneel, politieagenten, leraren en parkeerwachters. Uit deze verkiezing blijkt dat mensen daar respect voor hebben. Het is goed dat dát geluid ook wordt gehoord.

Uit mijn eigen onderwijspraktijk kan ik u vertellen dat het fantastisch is om bij te dragen aan de ontwikkeling van jonge mensen in deze stad. Maar ook dat het evenwicht soms wankel is. Ik maak me soms zorgen om leerlingen, terwijl de middelbare school eigenlijk een mooie en zorgeloze tijd zou moeten zijn.

Armoede, achterstand en slechte huisvesting komen nog te vaak samen in bepaalde buurten. We slagen er nog onvoldoende in om mensen daar uit te trekken. Daar moeten we blijvend aandacht voor te vragen. Niet opgeven. Want ook al gaat niet altijd zoals ik graag zou willen; nietsdoen is geen alternatief. We moeten door met Achter de voordeur met huisbezoeken en gezinscoaches, directe hulp met het superteam schuldhulpverlening en vooral zorgen dat mensen door een baan de armoede kunnen ontstijgen.

Amsterdam werkt. Omdat we problemen onder ogen durven te zien en blijven zoeken naar oplossingen.

Amsterdam werkt. Omdat we durven te veranderen als het nodig is.

Wie ik ook graag publiekelijk een gelukkig nieuwjaar wens, zijn mijn fractieleden. Dankzij hen blijven de wethouders scherp. Door hun vragen en voorstellen, kritische houding en vooral door hun betrokkenheid en inzet gebeurt er ontzettend veel in Amsterdam. Ik weet wel dat er veel gepraat wordt over dat er gedoe is in onze fractie, ook door ons hoofdstedelijk dagblad. Mar ik weet dat mijn club mensen het hart op de goede plek heeft, veel doorzettingsvermogen heeft en veel voor elkaar bokst. En ja, soms leidt dat tot verschil van inzicht en verschil van mening. En dat gaat er vaak fel aan toe. En daar ben ik trots op. En u zal ons het komende jaar weer gaan zien in de stad. Spreek ons aan

Mensen, het wordt een roerig jaar omdat er stevige krisis over de huidige handelscentra rolt. De invloed daarvan is zeker ook in Amsterdam merkbaar.
Gelukkig is de financiële situatie van de stad gezond.
Juist nu is voor de PvdA glashelder waar wij voor staan. De Amsterdammers die het wat minder hebben kunnen op de PvdA rekenen. Naast veel aandacht voor armoedebestrijding en hulp, moeten we er ook voor zorgen dat de economie van de stad blijft bloeien om te zorgen dat we mensen structureel uit de armoede halen. Dan gaat het om werk. En juist in tijden als het wat minder gaat, moeten we ook zorgen voor investeren in de toekomst. De grote bouwprojecten en stedelijke vernieuwing moeten dus doorgaan.

Twee discussie gaan de komende tijd zeker spelen: integratie en het bestuurlijk stelsel.

We hebben hier het grootste aantal gekozen bestuurders per hoofd van de bevolking én het grootste aantal ambtenaren per hoofd van de bevolking. En toch hebben we niet de beste dienstverlening of snelste besluitvorming van heel Nederland. Het gaat de PvdA juist om de dienstverlening aan de Amsterdammer. Als we dat willen verbeteren, dan moeten we niet bang zijn om kritisch te kijken naar onszelf te kijken.
Ik was eerst sceptisch toen ik hoorde dat er een commissie werd ingesteld, maar dit bleek niet terecht. De commissie Mertens is zowaar een commissie geworden die wel degelijk voorstellen durft te doen. Laten wij als grootste partij in Amsterdam dan ook niet direct in een kramp schieten zodra een conceptversie van deze voorstellen naar buiten komen. We moeten het aandurven om over onze eigen schaduw heen te springen en het belang van de Amsterdammers voorop stellen.

En dan Integratie in Amsterdam. Het is en blijft lastig om integratie goed vorm te geven en segregatie te voorkomen. Het is op papier simpel: kansen bieden waar het kan, grenzen stellen waar het moet. En die grenzen betekenen dat je iedereen hier hebt te respecteren, dat is je plicht als Nederlands burger. Maar de praktijk blijft elke keer weer weerbarstig.
Het zal misschien tijd en moeite kosten maar het moet wel. We willen geen jongeren die vrouwen, homo’s of andersgelovigen lastigvallen. Geen jongerenwerkers of welzijnswerkers die homoseksualiteit of de gelijkwaardigheid tussen man en vrouw niet onderschrijven. We moeten discriminatie bestrijden en werken aan de acceptatie van homoseksualiteit. Dat is wat we nodig hebben om vertrouwen in elkaar te krijgen en echt met elkaar samen te leven.

Het komende jaar hebben we iedereen nodig. Want naast de enorme opdracht die de krisis met zich meebrengt kunnen we ook ons gevecht tegen mensenhandel en prostitutie, onze programma’s voor kinderen en onze inzet voor veilige straten en pleinen niet vergeten. Ik heb er vertrouwen in dat we deze opdracht aankunnen. Want we hebben een zeer capabel college.
Het was overigens de eerste keer dat ik trots op Rotterdam was: nu Aboutaleb deze week werd geïnstalleerd als burgemeester van die stad.

Amsterdam werkt! Met de energie van de PvdA zelfs dubbelop!

Beste mensen, weer een nieuw mooi jaar. We gaan er iets moois van maken.

– Nieuwjaars speech Manon van der Garde, 6 januari 2009 –

Bekijk ook het fotoverslag van de nieuwjaarsreceptie van de PvdA Amsterdam, waar deze speech werd uitgesproken.