19 december 2008

Kansen opgepakt

Stadsdeel De Baarsjes werkt aan goede scholen in de buurt. Het onderwijsbeleid van stadsdeel De Baarsjes biedt scholen kansen extra te investeren in de toekomst van hun leerlingen. Gelukkig hebben de scholen die kans gepakt. Nog niet allemaal in dezelfde mate, maar het beeld is overwegend positief. De onvrede over de kansen voor kinderen is productief gemaakt: scholen, leerkrachten, ouders schoolbesturen, welzijnsorganisaties en stadsdeel werken samen aan beter onderwijs. Met betere resultaten tot nu toe.
De uitvoering van het onderwijsprogramma Kansen voor kinderen ligt op stoom. Dat blijkt uit een tussentijdse evaluatie. Steeds meer kinderen gaan naar de voorschool. Leerkrachten zien minder achterstanden in het begin van groep 3. De Cito-scores stijgen, er zijn meer havo/vwo-adviezen en minder pro/lwoo.
Godfried Lambriex: “Het is te vroeg om te zeggen of er al sprake is van een trend, maar ik ben blij met deze gunstige ontwikkeling.”
Jaarlijks trekt het stadsdeel meer dan 2 miljoen euro uit om bij te dragen aan beter onderwijs en zorg op de scholen, voor naschoolse activiteiten, huiswerkbegeleiding, etc. Op basis van de evaluatie stelt het dagelijks bestuur voor de komende tijd nog nadrukkelijker in te zetten op betere leerprestaties en omgaan met verschillen in talent. Godfried Lambriex wil ook geld uit de wijkaanpak benutten om samen met de scholen ervoor te zorgen dat op korte termijn leerprestaties verbeteren.