11 december 2008

Algemene Beschouwingen Begroting 2009

– Investeren in Onderwijs en Jongeren. They have a dream!
– Amsterdam Zuidoost “Gestaag en onverzettelijk”naar een stad met allure deel 2.
– De fractie van de Partij van de Arbeid is trots op vorderingen die gestaag worden gemaakt in Zuidoost!

Het beeld van Zuidoost van 15 jaar geleden past niet meer op het Zuidoost van vandaag. Met tevredenheid ziet de fractie dat we gestaag vorderingen maken met de verbeterslagen die zij in deze periode wilden maken. De PvdA-fractie is er trots op dat zij bij al die verbeteringen een prominente rol heeft vervuld. Zuidoost kan ook in de toekomst rekenen op de Partij van de Arbeid!

2008 stond in het teken van de grootste kredietcrisis van na de Tweede Wereldoorlog, die zoals het zich laat aanzien diepe sporen zal nalaten. De fractie is verontrust over de gang van zaken. De inspanningen van het Dagelijks Bestuur (DB) op de terreinen van sociaal economisch beleid zullen daarom onverkort doorgezet moeten worden.

Over de gevolgen van deze crisis op de voortgang van de vernieuwingsoperatie in het stadsdeel en de plannen om in het Arena gebied in Zuidoost het tweede uitgangscentrum van Amsterdam te maken, zijn ook de nodige zorgen. De fractie vraagt het Dagelijks Bestuur alles uit de kast te halen om schade te beperken.

In de begroting 2009 doet het DB voorstellen voor een ombuiging van in totaal 5,25 miljoen euro. De fractie is tevreden over het proces dat hierbij samen met de raad is doorlopen.

Op hoofdlijnen is de PvdA tevreden over de beleidskoers zoals het DB aangeeft te zullen uitvoeren. Vier punten uit de programma’s worden bij de beschouwing voor het voetlicht gebracht waaraan grote waarde wordt hecht.

1. De leerprestaties van onze kinderen in het basis onderwijs.
Onze kinderen en jongeren moeten blijvende aandacht en hoge prioriteit in het beleid hebben. De fractie is niet tevreden over de voortgang van dit beleid, omdat de leerprestaties van onze kinderen nog steeds achter blijven. De gemiddelde Citoscore was dit jaar lager dan het jaar ervoor. De fractie wil daarom van het Bestuur een analyse van dit complexe probleem en een creatief, innovatief en integraal plan van aanpak: een aanvalsplan voor het onderwijs. Huiswerkbegeleiding (instellen van een leerkrachtenpool waarin ook studenten kunnen deelnemen) en het bevorderen van ouder betrokkenheid moeten hierin de boventoon voeren.

2. Sociale cohesie en Diversiteitbeleid.
De fractie van de PvdA hecht eveneens grote waarde aan het diversiteitbeleid. Niemand mag daarbij aan de kant blijven of komen te staan. De PvdA in Zuidoost wil een samenleving waarin mensen met elkaar samenleven, werken en recreëren.

Het jaar van de vrouw.
De empowerment van vrouwen heeft de fractie hoog in het vaandel staan omdat zij de dragers van verandering zijn in het gezin en in de maatschappij. Zij zijn eveneens onmisbaar voor het creëren van sociale cohesie in buurten en wijken. Veel vrouwen uit Zuidoost hebben echter een zwakke sociaal economische positie. Het verbeteren en stimuleren van die positie is daarom ook een taak van dit stadsdeel. Hierover moeten vrouwen kunnen mee adviseren. De fractie zal een motie indienen.

Diversiteit in de stadsdeelorganisatie en bij de politie.
In een stadsdeel met meer dan 80.000 bewoners, mensen uit diverse culturen, hoort ook een stadsdeelorganisatie die op alle niveaus die diversiteit weerspiegelt. De fractie heeft de indruk dat de diversiteit op hogere en leidinggevende posities (vanaf niveau beleidsmedewerker) stagneert en wil hierover een verklaring van het Dagelijks Bestuur.

Ook met de diversiteit bij de politie is in het stadsdeel – zo lijkt het op straat althans – is nog niet echt vooruitgang geboekt en we vragen het. Bij de politie zijn er duizenden vacatures die ook ingevuld kunnen worden na training etc. door jongeren uit het stadsdeel. De fractie vraagt het Dagelijks Bestuur hierover in gesprek te gaan met de korpsbeheerder. De politie als beste kameraad moet herkenbaar zijn voor iedereen!
3. Kleine ondernemers.
De PvdA wil verder gaan met een goed ondernemingsklimaat voor vooral kleine ondernemers te stimuleren. De fractie moet helaas constateren dat zij hierin geen stap verder is gekomen. Met de uitvoering van de vorig jaar ingediende moties (over onderzoek naar een economische kansen zone, en betaalbare ruimten) heeft het DB helaas nog niet de dringend door haar gewenste acties genomen. De nood onder kleine ondernemers is nog steeds hoog en de fractie zien uit naar de door het Bestuur toegezegde rapportage in het voorjaar 2009.

Het oorspronkelijke bestemmingsplan van het Bullewijkpad dient te worden geactualiseerd op een wijze dat de ondernemers daar in ieder geval gehandhaafd worden en liefst verder kunnen groeien in deze wijk. Hierover zal een motie ingediend worden.
4. Aanvalsplan Afval.
In Zuidoost moet er een groot offensief komen om het afvalprobleem en de daarmee gepaard gaande kosten onder de aandacht te brengen van bewoners en het publiek. Communicatie, vergrote inzet van de milieu politie en strenger optreden tegen overtreders moeten ertoe gaan bijdragen dat Zuidoost schoon en heel blijft. Een motie hierover zal worden ingediend.

Tot slot:
Barack Hussein Obama! 2008 zal ook te boek staan als het jaar waarin de wereld weer hoop kreeg in de persoon die in de VS gekozen is tot 44e president, Barack Hussein Obama! Ook in Amsterdam Zuidoost zijn door hem veel burgers vooral jongeren geïnspireerd geraakt. Voor het bestuur in Zuidoost zaak om hiervan gebruik te maken en met vereende kracht en naar vermogen deze mensen te faciliteren zodat ook zij op een dag hun ‘dream’ kunnen waarmaken.

De Partij van de Arbeid zal zich met kracht blijven inzetten voor onze stad Zuidoost. Want het is zoals ons slogan is: “Zuidoost nergens anders!”

Muriël Dalgliesh
Fractievoorzitter.