6 december 2008

Wijkontwikkelingsmaatschappij.

PvdA motie aangenomen om te komen tot een wijkontwikkelingsmaatschappij.

Het is een goede traditie van de PvdA om zich in te zetten voor de werkgelegenheid. Diverse initiatieven zijn er op dit gebied al genomen door de PvdA fractie in deze programmaperiode. Te noemen zijn de aandacht voor de wijkeconomie bij de behandeling van het bestemmingsplan Laag Koningshoef, de notitie `creatieve industrie´ en de kansenzone voor startende ondernemers waar momenteel aan wordt gewerkt. Tegelijkertijd signaleert de PvdA fractie een toenemende kloof tussen het gewenste bedrijfsprofiel dat aansluit bij het ondernemerschap dat zich in zuidoost bevindt en de trend van gevestigde ontwikkelingsmaatschappijen. Deze willen in onze winkelcentra steeds meer van hetzelfde en mikken met name op het aantrekken van financieel draagkrachtige landelijke ketens.. De PvdA heeft bij de begrotingsbehandeling dit jaar aandacht gevraagd voor een economische visie, waarin de initiatieven een plek kunnen vinden. Centrale vragen zouden moeten zijn:
a. wat is het meest wenselijk bedrijvenprofiel voor zuidoost
b. is er aanbod van bedrijfsruimte dat bij dit profiel past?
c. andere punten die worden genoemd zijn
i. op welk thema insteken
ii. clustering bevorderen
iii. innovatieve bedrijvigheid stimuleren
iv. grootschalige bedrijvigheid koppelen aan leisure en amusement.

Bouwsteen van die visie kan wat mij betreft ook zijn het artikel “steden moeten kleur bekennen” van Coen Bertens e.a. (ROM magazine). Uit onderzoek blijkt dat immigranten beduidend ondernemender zijn dan hun autochtone collega’s. Het aantal etnische ondernemers is in de periode 1986- 20005 is verviervoudigd. Zij dragen bij aan een diversificatie van de steeds monotoner wordende winkelcentra. De eerste generatie immigranten zijn vaak ondernemend in handel en ambachtsactiviteiten.

Voor onder meer deze groep lijkt me een bazaarachtige ontwikkeling interessant in combinatie met de kansenzone. Het lijkt de PvdA een interessante gedachte de diasporanetwerken van etnische ondernemers te koppelen aan handels- en kenniscentra die we al hebben van hoog tot laag, ROC, HEAO en Trade University. Onze suggestie is: complementeer deze netwerken met handelshuizen en afdelingen van ambassades en KvK’s. en breng al deze kennis samen in Wijkontwikkelings-centra. Het DB heeft toegezegd dit mee te nemen in economische visie.

Peter Bals