20 november 2008

Huren op maat

Dat de woningmarkt in Amsterdam vast zit, is genoegzaam bekend. Voor velen is er sprake van woningnood. De beste oplossing is bouwen, bouwen en nog eens bouwen. Daarvoor bestaan genoeg plannen, maar de realisatie daarvan blijft ernstig achter bij de doelstellingen en de huidige financiële crisis is daarbij zeker niet begunstigend. Daarom is het wenselijk andere, onorthodoxe, middelen te beproeven om de zoekers op de Amsterdam woningmarkt ruimte te bieden.

Met huren op maat kunnen meerdere doelen tegelijk worden gediend. Het is dan mogelijk mensen met een laag inkomen die een onevenredig deel daarvan aan de huur besteden huurkorting te geven waardoor zij structureel meer te besteden hebben voor andere levensbehoeften.

Mensen wiens inkomen stijgt, gaan echter meer betalen. Zo komen ook voor de middeninkomens meer woningen beschikbaar. In andere steden, waaronder Amersfoort, lopen al veelbelovende experimenten met huren op maat. Ook Amsterdam gaat nu onderzoeken wat dit voor de woningmarkt hier kan betekenen.

Inmiddels heb ik al vele reacties gekregen, negatieve en positieve. Huren op maat blijkt veel discussie op re roepen en die gaan wij zeker voeren.

In ieder geval tijdens het Politiek Café van 12 december aanstaande in Studio 80, Amstel 80/82, met in het forum wethouder Tjeerd Herrema, Pieter de Jong van Ymere en Frans Ligtvoet van de Huurdervereniging Amsterdam. De discussie wordt geleid door Hans Weevers (voormalig stadsdeelvoorzitter en portefeuillehouder Wonen in Oud-West).

Alle geïnteresseerden nodig ik van harte uit daarbij aanwezig te zijn.
Sonja Hauet, woordvoerder Volkshuisvesting in de PvdA-gemeenteraadsfractie