11 november 2008

Thuis in Amsterdam

Integratie is geslaagd als alle groepen, nieuwe en oude Amsterdammers, het gevoel delen dat Amsterdam hun thuis is. Met de rechten en plichten die bij zo’n thuis horen.

Amsterdam is altijd een stad geweest met een duizelingwekkende dynamiek: integratie van nieuwe bewoners, nieuwe plannen, nieuwe ideeën over hoe de stad er uit zou moeten zien. Die integratie moet wel worden voorzien van duidelijke randvoorwaarden, om huidige bewoners hun plek te laten behouden in het Amsterdam van morgen en om nieuwkomers goed hun plek te laten vinden in dat Amsterdam van morgen.

Op basis van die praktijk staat ons voor ogen dat we de komende jaren aan integratie blijven werken vanuit de volgende randvoorwaarden voor alle Amsterdammers:

1. Integratie moet mensen helpen aan een fatsoenlijk bestaan. Daarbij staat voorop dat iedereen ‘aan de slag’ gaat. Eigen inkomen geeft mensen keuzevrijheid en arbeid brengt mensen in contact met andere Amsterdammers dan hun eigen gekozen sociale netwerk.
  2. Amsterdammers dragen actief de grondwettelijke vrijheden uit. Als je gebruik maakt van de vrijheid van godsdienst die je de ruimte geeft om je geloof hier vrij te belijden, dan moet je ook anderen die vrijheid gunnen. Wij ondersteunen Amsterdammers die gediscrimineerd worden om hun recht te halen. En vragen Amsterdammers om zich actief uit te spreken tegen discriminatie van vrouwen, homo’s, culturele groepen of geloven.
  3. Mensen maken Amsterdam: iedere inwoner van Amsterdam is deel van de stad, van haar geschiedenis en vrijheden. Daar profiteert iedereen van. En wij vinden dat we ook iets terug mogen vragen: als Amsterdammer draag je ook bij aan de stad.

Lees in het bijgevoegde pdf bestand de hele tekst en de rest van het integratieboekje