11 november 2008

PvdA zet in op jeugd

PvdA raadsleden Yman Mahrach en Derya Kaplan hebben tijdens de commissievergadering Werk & Inkomen aandacht gevraagd voor de positie van Amsterdamse jongeren. Zij dienden verschillende moties in die aansluiten op college prioriteit Jong Amsterdam/Kinderen Eerst.

Zo willen beide raadsleden dat Amsterdam in 2009 uitgebreid stil staat bij de Dag van de Rechten van het Kind. Op 20 november 2009 is het precies twintig jaar geleden dat UNICEF en de Verenigde Naties een verdrag met de basisrechten van alle kinderen ter wereld hebben aangenomen. ‘Een mooie gelegenheid om er ook in Amsterdam bij stil te staan’, aldus Mahrach.

De PvdA diende ook een motie in om het college te vragen te komen met een basisaanbod vrijtijdsbesteding voor jongeren van twaalf jaar en ouder. Operatie Frankenstein heeft namelijk aangetoond dat dit basisaanbod in verschillende stadsdelen onder druk staat. Mahrach en Kaplan willen dan ook dat er een basispakket vrijetijdsbesteding in samenspraak met jongeren wordt samengesteld.

Tot slot vroegen zij aandacht voor twee bijzondere projecten in de stad die hulp nodig hebben. Het project Coach je Kind biedt ondersteuning aan ouders bij het versterken en ontwikkelen van hun opvoedkundige taken. ‘Het project is zo’n groot succes dat er een wachtlijst van vijftig gezinnen is ontstaan. Om preventief te werk te kunnen gaan is het zorg dat die wachtlijsten weggewerkt worden’, aldus Kaplan.

Stichting Vangnet, dat zich inzet voor een moeilijk bereikbare groep jonge vrouwen met complexe gezinsproblematiek, kon ook op steun van beide raadsleden rekenen. Mahrach: ‘De stichting heeft al meerder keren van locatie moeten veranderen en daarmee komt de continuïteit in gevaar. Ook zijn medewerkers niet altijd toegerust om goede hulp te bieden bij de complexe problemen waarmee ze worden geconfronteerd. Wij willen dan ook dat deze medewerkers goed getraind gaan worden zodat ze betere hulp kunnen bieden.’

Hieronder de moties die Kaplan en Mahrach hebben ingediend: