31 oktober 2008

Verslag van de Gemeenteraad van 30 oktober 2008

Wat doet de PvdA in de Gemeenteraad? Lees het in dit raadsverslag over de inbreng van de PvdA in de raadsvergadering van 29 oktober 2008, door Sabina Gazic. Dit keer over: dreigend ontslag ID-medewerkers, de scheiding van kerk en staat, Woonvisie 2020 en Schiphol.

Dreigend ontslag ID-medewerkers
Op de agenda gezet door de SP omdat Impuls dreigt om vierenzeventig mensen met ID-banen te ontslaan door aanpassing van de subsidieverordening. Het gaat over het volgende: het Rijk heeft in 2004 de ID- en WIW-regeling afgeschaft. Veel gemeenten hebben beide regelingen stopgezet. Amsterdam heeft dat niet gedaan, omdat we niet wilden dat de werknemers die gesubsidieerd werk doen, werkloos worden als gevolg van deze regeling. Amsterdam koos ervoor om zich maximaal in te zetten voor de doorstroom naar en het verkrijgen van een reguliere niet-gesubsidieerde baan. Emre Unver, de PvdA woordvoerder werk en inkomen, zei dat de werkgevers meer verantwoordelijkheid op zich moeten nemen en 10 % van de subsidie moeten betalen. Dat betekent dat de werkgever 16 tientjes per maand eigen bijdrage voor eigen arbeidskracht moet uitgeven of vrijgesteld kunnen worden als ze aangeven 10 % van hun ID’ers in dienst te willen nemen. De PvdA-fractie heeft beloofd dat niemand door gemeentelijk beleid van zijn ID-baan zou uitstromen naar de bijstand en we houden deze belofte staande.

Scheiding van Kerk en Staat
Belangrijke notitie waarin wordt uiteengezet hoe de gemeente Amsterdam om moet gaan met religieuze en levensbeschouwelijke vraagstukken. Het College kiest in de regel voor een inclusieve neutraliteit, maar onder bijzondere omstandigheden wil het college de mogelijkheid om ook voor een compenserende neutraliteit te kunnen kiezen. Het debat in de raad heeft zich ook daarop gespitst: of de overheid onder bijzondere omstandigheden ook voor een compenserende neutraliteit kan kiezen. De PvdA, met de steun van de voltallige raad en instemming van de burgemeester heeft een principiële motie ingediend waarin we uitspreken dat inclusieve neutraliteit ons uitgangspunt is.

Woonvisie Amsterdam tot 2020
De Raad stemde – na een uitvoerig debat – in met de Woonvisie Amsterdam tot 2020. Sonja Hauet, nieuwe woordvoerder volkshuisvesting van de PvdA fractie gaf in haar maidenspeech haar visie op de volkshuisvesting. Zij diende namens de PvdA twee moties en een amendement in om de woonvisie te verbeteren. De eerste motie vraagt het college om met een voorstel te komen voor een experiment met huren op maat. Door dit experiment verwachten we dat in het goedkope huursegment meer woningen vrijkomen voor de lage inkomens die daarop zijn aangewezen, omdat mensen met hogere inkomens meer moeten gaan betalen. En dat bevordert de doorstroming op de woningmarkt. De tweede motie vraagt meer aandacht voor onderhoud van de bestaande woningvoorraad. In haar derde punt verzoekt de PvdA-fractie het college om ouderen uit de buurt voorrang te geven bij vrijkomende aanpasbare woningen en zorgwoningen in nieuwbouwprojecten.

Schiphol Hermes
De raad is akkoord gegaan met de voorstellen van luchthaven Schiphol voor samenwerking tussen Schiphol en Aéroports de Paris (onder andere Charles de Gaulle) in de vorm van een omkeerbare kruisparticipatie: luchthaven Schiphol neemt een belang in Aeroport de France en andersom doet de Franse luchthaven dat in Schiphol. Michiel Mulder zei dat de PvdA-fractie – net als het college van B&W van Amsterdam – voorstander is van selectieve groei van de luchthaven Schiphol, waarbij met name dit type vluchten wordt gefaciliteerd. De luchthaven wordt dus sterker door de samenwerking, en dat is goed voor de Amsterdamse economie en werkgelegenheid. Mulder benadrukt dat alle afspraken rondom ‘Alders’ intact blijven.

Schiphol ‘Alders’
De PvdA is conform ons verkiezingsprogramma en programakkoord voor selectieve groei van Schiphol. Dat betekent dat de hub-functie, die van levensbelang is voor de mainportfunctie van Schiphol, moet kunnen groeien, maar dat ook maximaal wordt ingezet op hinder beperkende maatregelen. Het advies van Alders is volledig in lijn met deze strategie. Maar, zei Michiel Mulder namens de PvdA fractie, we moeten echter goed letten op de effecten op microniveau: wat betekent het precies voor Amsterdam-West? De PvdA zal goed in de gaten houden of de daadwerkelijke vliegoverlast voor Osdorp afneemt, zoals berekend is. Ook vroeg Mulder aandacht voor de rol die Schiphol heeft voor onze economie en werkgelegenheid. Tot slot benadrukte hij dat het verlies van de hub-functie een ramp zou betekenen voor de stad. De PvdA-fractie roept het rijk op om in te zetten op het verplaatsen van transfervluchten naar Lelystad en Eindhoven.