31 oktober 2008

Verslag van de Gemeenteraad van 29 oktober 2008

Wat doet de PvdA in de Gemeenteraad? Lees het in dit raadsverslag over de inbreng van de PvdA in de raadsvergadering van 29 oktober 2008, door Sabina Gazic. Dit keer over: de financiële beschouwingen, mondelinge vragen over Bureau Jeugdzorg, nieuw voorstel eigen bijdrage inburgeren en parkeren.

Mondelinge vragen over Bureau Jeugdzorg
PvdA fractie maakt zich zorgen over de situatie bij Bureau Jeugdzorg Amsterdam (en regio). De afgelopen week is naar aanleiding van onderzoek van de inspectie gebleken dat de veiligheid van kinderen (nog steeds) in het geding is bij de Bureaus Jeugdzorg, zowel in Amsterdam als elders in het land. Daarover stelde Jesse Bos, namens de PvdA fractie, mondelinge vragen aan verantwoordelijk wethouder Asscher.

Financiële beschouwingen en vaststelling begroting voor 2009
De jaarlijkse financiële beschouwingen zijn in feite de aftrap van de behandeling van de begroting voor volgend jaar. De begroting voor 2009 wordt uiteindelijk pas in de laatste raadsvergadering van 2008 in december definitief vastgesteld, nadat er ook in de raadscommissies over is gesproken, insprekers gehoord zijn en nog eventuele wijzingvoorstellen zijn ingediend.

Nieuw voorstel eigen bijdrage Inburgering
Het Rijk heeft in de Wet Inburgering bepaald dat de verplichte inburgeraars een eigen bijdrage verschuldigd zijn. Gebleken is echter dat confrontatie met de eigen bijdrage veelal leidt tot weigering van deelnemers om het contract te tekenen en tot vroegtijdige uitval. Ook bij ‘nieuwe’ instroom blijkt dat de eigen bijdrage een obstakel is voor deelname aan een traject, waardoor de werving onder druk komt te staan. Daarom stelt het college voor dat een bonus ter hoogte van € 270 wordt uitgekeerd aan elke deelnemer aan een taal- en inburgeringstraject, op voorwaarde dat de deelnemer de daartoe benodigde documenten heeft ondertekend en gedurende drie maanden daadwerkelijk heeft deelgenomen aan het aan hem aangeboden taal- en inburgeringstraject. Yman Mahrach, de PvdA-woordvoerder integratie is niet blij met de gang van zaken rondom inburgering, maar vindt wel dat dit voorstel ervoor zorgt dat het probleem rondom de ondertekening van de contracten wordt opgelost. Om die reden heeft de PvdA-fractie het voortel gesteund.

Parkeren
De raad stelde de parkeerverordening voor 2009 vast. Deze verordening bevat de uitwerking van de maatregelen uit het Actieplan “Voorrang voor een Gezonde Stad” dat in de laatste gemeenteraadsvergadering voor de zomervakantie werd vastgesteld. VGS is een totaalpakket met maatregelen op het gebied van verkeer en parkeren om de luchtkwaliteit in onze stad te verbeteren. Bij het vaststellen van de parkeerverordening konden zowel Groen Links als de VVD de verleiding niet weerstaan te proberen nu weer wat van dat totaalpakket af te snoepen. Maar dat leidde uiteindelijk niet tot aanpassingen in de parkeerverordening.

Mirjam Bergervoet, de PvdA-woordvoerder verkeer en vervoer vond het voorstel van het college evenwichtig en goed, waar niets aan veranderd hoeft te worden. Dat betekent dat de raad instemde met de afschaffing van de wielklem en een verbod op het parkeren van zogenaamde ‘brommobielen’ op de stoep. De eigenaren van een brommobiel moeten vanaf 1 januari, net als de eigenaren van een auto, betaald parkeren in een parkeervak en een parkeervergunning aanvragen. Dit geldt niet voor invalidenvoertuigen zoals de canta; dezen mogen gewoon op de stoep worden geparkeerd.