21 oktober 2008

PvdA-Amsterdam: samenwerking Schiphol met Fransen goed voor economie en werkgelegenheid

Vandaag heeft luchthaven Schiphol bekend gemaakt samenwerking te zoeken met Aéroports de France (onder andere Charles de Gaulle) in de vorm van een omkeerbare kruisparticipatie: luchthaven Schiphol neemt een belang in Aeroport de France en andersom doet de Franse luchthaven dat in Schiphol. Een persbericht.

De gemeenteraadsfractie van de PvdA in Amsterdam kan zich vinden in de voorstellen van luchthaven Schiphol. De luchthaven is voor onze economie en werkgelegenheid van levensbelang, zowel regionaal als nationaal. De kruisparticipatie is een strategische keuze voor de versterking van Schiphol als mainport. De luchthaven zorgt er zo voor dat reizigers snel naar alle delen van de wereld kunnen blijven vliegen. De PvdA is, samen met het college van B&W van Amsterdam, voorstander van selectieve groei van de luchthaven Schiphol, waarbij met name dit type vluchten wordt gefaciliteerd. De voorgestelde kruisparticipatie past goed in dit beleid. De luchthaven wordt dus sterker door de samenwerking, en dat is goed voor Amsterdam.

‘Amsterdam is voor zijn groei voor een groot deel afhankelijk van de ontwikkeling van Schiphol. Die groei hebben we nodig voor het inkomen en werk van Amsterdammers. Willen we een toegangspoort blijven tot Europa en de aantrekkingskracht voor bedrijven als kennisstad verder uitbouwen dan is Schiphol mainport cruciaal. Bovendien geeft Schiphol juist ook aan lager opgeleiden veel werk. Het is goed dat de luchthaven en de gemeente Amsterdam als aandeelhouder haar verantwoordelijkheid neemt door het versterken van de mainportfunctie,’ aldus Michiel Mulder, woordvoerder Schiphol van de gemeenteraadsfractie.

De PvdA gaat er wel van uit dat de kruisparticipatie de bijzondere positie (vetorecht) van het Amsterdamse aandeelhouderschap in tact laat. ‘Het publieke belang van en rond Schiphol blijft wat ons betreft beschermd in deze opzet’.