16 oktober 2008

Resultaten PvdA onderzoek naar zorgloketten

De afgelopen maanden heeft het stadsteam van de PvdA gemeenteraadsfractie onderzoek gedaan naar het functioneren van de loketten Zorg en Samenleven in de stad. Deze loketten zijn een eerste aanspreekpunt voor Amsterdammers met een hulp- of zorgvraag. De PvdA wilde weten op welke wijze de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) vorm krijgt in Amsterdam. De resultaten van deze quick scan werden op 15 oktober aangeboden aan het college van B&W.

De voornaamste conclusie van dit onderzoek is dat de stadsdelen voor een geheel eigen werkwijze en invulling van de loketten kiezen. Er mist een concreet, door verschillende partijen aanvaard einddoel. Daardoor verschilt de uitvoering bij de loketten sterk. De PvdA vindt dat er daarom een stappenplan en eindconcept ontwikkeld moet worden, dat moet leiden tot een breed en sociaal loket. Ook kunnen kennis en ervaring – bijvoorbeeld in de vorm van best practices – beter met elkaar uitgewisseld worden. ‘Het moet voor iedereen duidelijk zijn welke kant we op willen met de loketten’, aldus PvdA stadsteamlid Jesse Bos.

Verder ontbreekt het in veel stadsdelen aan een cliëntenraad. Slechts enkele stadsdelen kennen een dergelijke raad. De PvdA vindt het belangrijk dat gebruikers betrokken worden bij besluitvorming en uitvoering. Het stadsteam pleit er dan ook voor om haast te maken met het instellen van cliëntenraden.

De onderzoekers zijn positief over de medewerkers en coördinatoren. ‘Zij zijn over het algemeen zeer gemotiveerd, en overtuigd van de kwaliteit van hun dienstverlening, de onafhankelijkheid van hun organisatie en de privacy van hun cliënten’, aldus raadslid Bos. ‘Wel moeten de loketten meer oog hebben voor de klachten van gebruikers. De klachtenprocedures binnen veel loketten schieten tekort. Een onafhankelijke klachtenlijn zou een goed idee zijn.’

De PvdA organiseerde op donderdag 16 oktober 2008 een bijeenkomst om de resultaten van het onderzoek te bespreken met verschillende betrokken partijen. Het verslag van deze avond verschijnt binnenkort op deze site.

Hieronder de quick scan: