1 oktober 2008

Actievere rol sportverenigingen

PvdA Zuidoost voor actievere rol sportverenigingen

Sportverenigingen hebben een meerwaarde voor de samenleving in Amsterdam Zuidoost op het gebied van onder meer sportdeelname, gezondheid, integratie en sociale cohesie. Daarom moeten zij een actievere rol gaan spelen in het stadsdeel.

Het bestuursakkoord voor Zuidoost stelt dat de sportparticipatie in Zuidoost duurzaam hoger kan en moet. Volgens het akkoord zou in dit verband het sportbuurtwerk en de breedtesport versterkt moeten worden. Hierop voortbordurend heeft de raad bij de behandeling van de begroting voor 2008, op initiatief van de PvdA een werkgroep ingesteld om zich te buigen over de georganiseerde sport in Amsterdam Zuidoost. Onlangs bracht de werkgroep haar rapport uit, waarin een aantal aanbevelingen en conclusies zijn geformuleerd. Deze zijn gisteren door de raad overgenomen. De bijdrage van de werkgroep zal ertoe leiden dat sportverenigingen meer en beter betrokken zullen worden bij het sportbeleid in ons stadsdeel.

Naast de fysieke infrastructuur zal het Stadsdeel voortaan meer aandacht besteden aan de verenigingen en hun sporters. Samen met de verenigingen, die zullen participeren in de nieuwe accommodaties, zal worden gewerkt aan een plan om de verenigingen binnen vijf jaar te vitaliseren. Met de verenigingen die de voornaamste dragers zijn van de sport zal op reguliere basis in gesprek worden gegaan.

Sportverenigingen zullen ook worden geïnformeerd en betrokken bij de ontwikkeling van de brede scholen, het sportbuurtwerk en het beleid van het stadsdeel. Tevens zullen zij worden geïnformeerd over de mogelijkheden voor ondersteuning die er bestaat bij de Dienst Maatschappelijke Ondersteuning (DMO) voor het verminderen van het kaderprobleem. Het stadsdeel zal haar regierol actief vorm geven en deze voor alle verenigingen duidelijk zichtbaar maken. In overleg met de atletiekbond zal het voor atletiekverenigingen worden mogelijk gemaakt om twintig vrijwilligers op te leiden tot jeugdatletiekleider middels een verkorte cursus.

Henk Boldewijn