22 september 2008

16,1 kilometer rennen op de autoloze zondag

De raadsleden Anne Graumans, Ria Logtenberg en Daniël Roos liepen op zondag 21 september de Dam tot Dam loop. In de voorbereidende fase werkten ze niet alleen aan hun conditie maar ook aan een voorstel om alle meelopende ambtenaren van de Gemeente Amsterdam vanaf volgend jaar te laten sponsoren voor een goed doel. Een verslag.

‘Vol goede moed, maar met toch wel wat zenuwen in de benen, verzamelden we vlakbij de start van de 24ste Dam tot Dam loop. Stoere prognoses over de eindtijd worden ietwat bijgesteld. Er wordt over het weer gepraat, over het merk sokken, veiligheidsspelden om het startnummer vast te maken en welk t-shirt een ieder aan heeft. Want 100 procent score om in het gemeente Amsterdam t-shirt te rennen, is er niet. Je blijft natuurlijk een eigenwijze burger uit Amsterdam.

De tassen met warme en zweetvrije shirtjes leveren we in bij de vrachtwagen met het geluksnummer 7. In het startvak blijkt dat de eerste wedstrijdrenner al gefinisht is in Zaandam. Wethouder Carolien Gehrels mag nog een keer het startpistool gebruiken om haar ambtenaren en raadsleden op pad te sturen. Ze fluistert de omroeper de namen van de raadsleden in zodat we nog een keer extra aangemoedigd worden.

En wat een gezelligheid onderweg. Bandjes op bruggen, draaiorgels, bewoners met bekertjes water (het was warm!), een ‘onderdoor-loop-douche’ in de Kadoelen en vele aanmoedigingen onderweg. Klaas Loef, deelraadslid in Noord, rent in zijn zondagse kleren nog een stukje met ons mee ter aanmoediging.

Na de finish is het bijkomen en je tas ophalen. Wat een goede organisatie en aardige vrijwilligers. Alles loopt op rolletjes. In de Amsterdamse tent staat een krentenbol en een biertje klaar. 800 Amsterdamse ambtenaren deden dit jaar mee.

Het lijkt ons een goed idee om bij de 25ste Dam-tot-Dam geld op te halen voor een goed doel. Laat iedere meerennende ambtenaar het inschrijfgeld als sponsoring inleggen voor een goed doel. Omdat het de 25ste keer is in 2009, moet 25.000 euro makkelijk lukken! De PvdA raadsleden gaan hier het voortouw in nemen (zie bijlage).’

Anne Graumans