22 augustus 2008

Verslag van de gemeenteraad

Mondelinge vragen risico’s rond voetbalwedstrijd in de ArenA
Onze fractievoorzitter Manon van de Garde stelde namens de PvdA-fractie mondelinge vragen aan burgemeester Cohen over de risico’s die de voetbalwedstrijd PSV-Feyenoord van zaterdag aanstaande (23/8) met zich meebrengt. Er wordt dan gespeeld om de Johan Cruijffschaal in de Amsterdam ArenA. Ze vroeg naar de eventuele risico’s en wilde graag weten welke maatregelen de burgemeester nodig denkt te hebben om de wedstrijd veilig te laten verlopen.

Burgemeester Cohen meldde dat hij zich zorgen maakt. Hij gaat dan ook forse veiligheidsmaatregelen inzetten. Er wordt voor die dag een noodverordening afgegeven, er wordt preventief gefouilleerd en er zal voldoende politie op het been zijn. Ook sluit hij niet uit dat hij het zwaarste middel moet gaan gebruiken: het bestuurlijk op laten houden van de relschoppers. Bestuurlijk ophouden is een maatregel waarmee de burgemeester mensen voor de duur van maximaal twaalf uur kan ‘ophouden’ bij (dreigende) verstoring van de openbare orde.

Initiatiefvoorstel ‘Veiligheid op Amsterdamse Scholen’
PvdA-raadslid Charlotte Riem Vis heeft onderzoek gedaan naar de veiligheid in en om Amsterdamse middelbare scholen en heeft namens de PvdA-fractie een notitie ingediend die in de raad vastgesteld werd. In haar bijdrage zei Charlotte dat de PvdA zich grote zorgen maakt over de veiligheid van de leerlingen en docenten omdat uit haar onderzoek bleek dat er nog steeds veel incidenten niet gemeld worden bij de politie. Daarom pleitte ze voor betere samenwerking tussen onderwijsinspectie, schoolbesturen en politie, en voor het invoeren van een uniform registratiesysteem voor incidenten- én verzuimregistratie. De notitie is het met een meerderheid van stemmen vastgesteld.

Inhuur externe personeelsleden
In 2007 kaartte PvdA-raadslid Michiel Mulder de (te) hoge kosten voor het inhuren van externe personeelsleden door de Gemeente Amsterdam aan. In een motie vroeg hij het college om met een voorstel te komen om deze kosten omlaag te brengen. Het voorstel van het college werd in de raad besproken. Daniël Sajet zei namens de PvdA-fractie blij te zijn met de notitie van het college, vooral omdat de hele fractie nogal geschrokken was van de enorme toename van de personeelskosten. Ondanks het feit dat er een 10 procent bezuinigingsoperatie uitgevoerd wordt, nemen de personeelskosten nog altijd toe. Het college zal onderzoek naar de inhuur van de externen doen en in december van dit jaar met voorstellen komen hoe hier verder mee om te gaan. ‘Wat de PvdA van dit onderzoek verwacht is dat helder wordt wanneer je iets uitbesteedt en wanneer je het zelf doet. Het uitgangspunt daarbij blijft het streven naar een goed en optimaal functionerend ambtenarenapparaat waarin kwaliteit en effectiviteit voorop staan’, aldus Sajet.

Financieel perspectief 2007 Zuidelijke IJoever en Stationseiland
Een groot en ingewikkeld project waar over een periode van zo’n 15 jaar door de markt 2 miljard en door de gemeente 1,4 miljard wordt geïnvesteerd. Zestig procent van het gebied is nu af en de komende vijf jaar moet de rest afgerond worden. Uit de notitie blijkt dat het budget wordt overschreden en daar zei Bouwe Olij namens de PvdA fractie het volgende over: ‘De PvdA maakt zich zorgen over de overschrijdingen van het budget, de hoge proceskosten en zet vraagtekens bij de dekking die het college heeft voorgesteld. De PvdA vindt het daarom goed dat de wethouder de projectdirecteur opdracht heeft gegeven aan te geven welke bezuiniging er nog mogelijk zijn en waar eventueel nog dekkingen te vinden zijn’. Het is de bedoeling dat de rapportage zo snel mogelijk naar de raad komt. Het proces kan dan goed in de gaten worden gehouden.

Lichtvervuiling
Vorig jaar namen Peggy Burke (PvdA) en Barn Geurts (GroenLinks) een initiatief om lichtvervuiling tegen te gaan door overbodig licht tussen 00.00 en 06.00 te doven. Het gaat om reclame- en sierverlichting, zoals de verlichting van sommige kerken, monumenten, kantoren en gemeentehuizen. Burke en Geurts vroegen het college om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Die notitie die daarop volgde werd in de rada besproken. Namens de PvdA-fractie zei Peggy Burke dat ze ‘erg tevreden was dat het college zo voortvarend te werk is gegaan en werkt aan een integrale visie op de kwaliteit van verlichting in de openbare ruimte, maar dat dit niet ten kosten mag gaan van de sociale- en verkeersveiligheid.’

Amsterdamse media beleid 2009-2013
De nota ‘Amsterdams mediabeleid 2009-2013’ is een belangrijk document. Het mediabeleid wordt eens in de vier jaar vastgesteld. In deze nota wordt het gemeentebeleid ten aanzien van de lokale media vastgelegd en worden de subsidies verdeeld. Namens de PvdA voerde Daniël Roos het woord. ‘Dit is een goede beleidsnotitie, waar de PvdA zich goed in kan vinden. SALTO krijgt de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen en AT5 de mogelijkheid om zelfstandig naar financiering voor zijn programma’s te zoeken.’ Roos vroeg de wethouder om in het najaar met een voorstel over De Algemene Programmaraad (APR) te komen, want pas in september wordt duidelijk welke rol de APR krijgt in de nieuwe mediawet, die door de Tweede Kamer wordt vastgesteld.

Sportplan 2009-2012
‘Een zeer belangrijke nota die we vandaag vast gaan stellen, omdat sport, naast TV kijken, de meest populaire vrijetijdsbesteding is’, zei PvdA raadslid Daniël Roos in zijn bijdrage over het vaststellen van het Sportplan. Roos vond het een goede notitie, die op een paar punten aangescherpt moet worden. Roos pleitte er voor dat er op scholen meer wordt samengewerkt met sportverenigingen, dat dansscholen gelijkgesteld worden aan sportverenigingen en dat het college voorkeursbeleid maakt voor sportverenigingen die aantoonbaar bezig zijn met het bestrijden van discriminatie. Alle PvdA voorstellen zijn aangenomen. Zie ook deze link.