22 augustus 2008

Zuidoost, ook zo heerlijk Hollands

Zuidoost, ook zo heerlijk Hollands.

Het Parool geeft haar dubbele middenpagina een speciale functie. Nog kortgeleden is hier ‘onthuld’ dat de machtsposities in Amsterdam nog onverminderd in handen van ‘wit’ en ‘man’ zijn. Afgelopen woensdag ging het over een ander, ons vertrouwd onderwerp: integriteit en (bij)banen van raadsleden. En wat was de ‘onthulling’: er zijn rekkelijken & preciezen, en die eersten worden in Amsterdam aangevoerd door VVD-voorman Nederveen en de CDA’er Van Drooge met 10 en 18 onbetaalde nevenfuncties. Beide houden een onvervalst pleidooi voor het ‘midden in de maatschappij staan’ van politici; zelf zal ik de uitdrukking ‘met je poten in de modder’ niet meer gebruiken, maar zoiets dus. Ons PvdA raadslid Graumans merkte op: “Als het gaat op de manier waarop de Rekenkamer het in Zuidoost voorstelde, mag niets meer. Ik wil wel dat raadsleden elkaar kunnen aanspreken.” Daar zijn wij in Zuidoost het hartgrondig mee eens. Openheid van zaken geven en daar open mee omgaan, is de kern van de kwestie.
De ondragelijkheid van de traagheid doet soms wanhopen, maar uiteindelijk brengt deze openheid de redelijkheid wel weer terug in het debat. Wij zijn terecht trots op het bijzondere karakter van ons stadsdeel, maar tegelijk is het ook maar een gewoon Amsterdams stadsdeel. Mijn mening was en is dat de discussie over de politiek in Zuidoost niet vrij was van raciale vooroordelen. In ieder geval was er niks ‘exotisch’ aan de wijze waarop wij in Zuidoost ons verdedigd hebben op zoek naar de feiten, naar helderheid in de discussies en in de afweging tussen rekkelijk en precies handelen. Iederéén mag vinden wat ie vindt, maar niemand kan zeggen dat wij niet geheel geïntegreerd gehandeld hebben in onze lange weg door de instituties: de Rekenkamer; Bureau Integriteit Nederlandse Gemeenten; commissie Dolman, Gemeentelijk Ombudsman Amsterdam, Raad van Tucht voor de accountancy, enz. Wat is er meer Nederlands dan het geïnstitutionaliseerd in het poldermodel uitwringen van de feiten, de interpretaties en de keuzes die gemaakt moeten worden? Het rapport van Bureau Integriteit Amsterdam, de uitspraken van politici van alle partijen in het Parool, dit alles onderstreept de rol die Zuidoost, “aan wat gerust het front van de multi-culturele samenleving mag heten” (citaat van het Parool), speelt: niet duiken, maar doen. Daar gaan wij dus mee door, in vrolijke oprechtheid.

Nick Bolte,
voorzitter PvdA afdeling Zuidoost.