20 augustus 2008

PvdA scherpt Sportplan aan

Behandel dansscholen als sportverenigingen
De PvdA fractie in Amsterdam juicht de ambities van het College in het Sportplan 2009-2012 van harte toe, maar scherpt het plan op enkele punten aan. Zo wil de fractie dat er op scholen meer wordt samengewerkt met sportverenigingen en dat dansscholen gelijkgesteld worden aan sportverenigingen. Daardoor komen dansscholen, net als sportverenigingen, in aanmerking voor gemeentelijke ondersteuning.

‘Dans is buitengewoon populair bij meisjes en wordt in het Sportplan niet gezien als vorm van sport. Met onze voorstellen ondersteunen wij de Amsterdammers die met dansen wekelijks aan hun gezonde portie bewegen toekomen. Tegelijkertijd hopen we dat meer meisjes uit doelgroepen die nu vaak niet of weinig sporten hiermee bereikt kunnen worden’, aldus woordvoerder Daniël Roos.

Discriminatie bestrijden

Ook stelt de PvdA voor om een voorkeursbeleid te ontwikkelen voor sportverenigingen die aantoonbaar bezig zijn met het bestrijden van discriminatie. ‘Discriminatie op sportvelden is helaas nog steeds een realiteit en moet hard bestreden worden’, zegt Roos, ‘Goede initiatieven op dit gebied moeten dus extra beloond worden.’

Zie de bijlage voor de motie