19 augustus 2008

Bouwe Olij kandidaat stadsdeelvoorzitter Oud-West

De PvdA-fractie in Oud-West is verheugd met Bouwe Olij een daadkrachtige en deskundige kandidaat voor het voorzitterschap voor te kunnen dragen. Naast het voorzitterschap zal hij onder meer de portefeuille stedelijke ontwikkeling en financiën tot zijn taken rekenen. Olij wordt naar verwachting op dinsdag 2 september voorgedragen voor benoeming door de stadsdeelraad, na advisering door de afdelingsvergadering van de PvdA Oud-West in de week daarvoor.

Fractievoorzitter in Oud-West Floris Vels over de kandidatuur van Bouwe Olij:
‘Hij is een gedreven kandidaat met een duidelijke visie op ruimtelijke ordening. Bouwe is bijzonder ervaren in politiek en openbaar bestuur, heeft gevoel voor de Amsterdamse bestuurlijke verhoudingen en bezit veel kennis van de ruimtelijke sector. Wij hebben er alle vertrouwen in dat hij deze klus kan klaren’.

Fractievoorzitter in de gemeenteraad Manon van der Garde:
‘Bouwe Olij is een grote aanwinst voor Oud-West. Hij heeft veel politieke ervaring en de juiste expertise voor deze functie. Het is wel verschrikkelijk jammer dat hij de PvdA-fractie van de centrale stad zal verlaten. Bouwe is erg ervaren in de Amsterdamse politiek en heeft veel kennis van bouwen en wonen. In de gemeenteraadsfractie zullen wij zijn inbreng en zijn enorme passie voor politiek erg missen’.

Bouwe Olij (1953) is al 36 jaar actief in de PvdA. Van 1987-1990 was hij de eerste voorzitter van stadsdeel De Pijp en portefeuillehouder stadsvernieuwing, economie, onderwijs, openbare orde en veiligheid. Van 1999 tot 2001 was hij voorzitter van de Amsterdamse PvdA. Sinds 2002 is hij lid van de Amsterdamse gemeenteraad en woordvoerder ruimtelijke ordening, grondzaken en bouwen. Vanaf 1990 is hij werkzaam in de ruimtelijke sector. Van 1990 tot 2000 werkte hij als proces- en projectmanager bij het stedenbouwkundig adviesbureau Urban Implant Development. Van 2000 tot 2004 had hij zijn eigen adviesbureau en van 2004 tot 2007 werkte hij bij Arcadis. Hij heeft nu weer een eigen adviesbureau voor stedelijke ontwikkeling. De werkzaamheden voor dit bureau zal hij beëindigen. Ook zal Olij na zijn benoeming de gemeenteraad verlaten.

18 augustus 2008

Meer informatie: