6 augustus 2008

Appartement niet meer zonder balkon bouwen

AMSTERDAM – Iedere nieuwbouwwoning in Nederland moet voortaan met balkon, terras of tuin worden opgeleverd. Het bouwen van huizen zonder buiten buitenruimte is er niet meer bij.

Dit is het gevolg van een bepaling die op aandringen van het Tweede Kamerlid Staf Depla (PvdA) is opgenomen in het nieuwe landelijke Bouwbesluit. In Amsterdam gold een vergelijkbare verplichting voor bouwers al zeker een jaar.

Het initiatief voor regelgeving rond buitenruimte werd genomen door de Amsterdamse PvdA-gemeenteraadsleden Michiel Mulder en Hetti Willemse. Het viel hun tijdens een bezoek aan de stadsvernieuwingswijken in West in 2006 sterk op dat er zo veel fantasieloze blokkendozen werden gebouwd zonder buitenruimte.

Willemse destijds: ” Wie wil er nou in zijn hele leven in de stad wonen zonder tuin of balkon? Ik kom zelf uit West, heb er met plezier gewoond, maar dit kan echt niet.”

Ook Mulder meende dat juist in moeilijkere wijken bewoners een buiten gegund moeten worden.

Partijgenoot Depla nam de fakkel over in Den Haag. Hij had ontdekt dat landelijk zestig procent van de nieuwe appartementen zonder balkons worden opgeleverd.

Dat komt doordat sinds 2003, in de vorige kabinetsperiode, de verplichte buitenruimte juist geschrapt was uit het Bouwbesluit, met de gedachten dat ontwikkelaars uit zichzelf aan de vraag uit de markt zullen voldoen. Willemse signaleert echter dat bouwers noch corporaties naar bewoners luisteren. ”Die willen gewoon rijtjeswoningen, maar die worden niet of nauwelijks gebouwd.”

Willemse snapt niet hoe dat komt: ”Of het nou vanwege de kosten is, of te maken heeft met stedenbouwkundige trends, de gevels in Amsterdam zijn er de laatste jaren steeds strakker op geworden.”

Een van de bijkomende redenen om potdichte blokkendozen te bouwen, zijn de strengere milieuregels voor fijnstof en geluidsoverlast, die de bewoners moeten beschermen tegen de vervuilde lucht. Een wand dubbel glas verhelpt alles.

Sommige corporaties, zoals Ymere, maken zich ook zorgen over de teloorgang van het balkon – ”Niets zo fijn als wakker worden met een kop koffie terwijl een frisse ochtendbries je wang aait.” Ymere schreef in april een prijsvraag uit over het ideale balkon.