9 mei 2008

PvdA vraagt debat met Cohen

Burgemeester Job Cohen wil preventief fouilleren invoeren in Oost. Manon van de Garde (fractievoorzitter PvdA Amsterdam) staat achter het plan van de burgemeester om overlast in de Transvaalbuurt aan te pakken. Zij doelde hierbij op het invoeren van mobiel cameratoezicht.

De PvdA Oost-Watergraafsmeer deelt de zorg van Cohen en van de Garde. De fractie heeft tijdens de vorige raadsvergadering mondelinge vragen gesteld aan de stadsdeelvoorzitter hierover. In de Transvaalbuurt is veel overlast van drugsdealers waardoor sommige mensen de deur niet meer uitdurven. Mensen voelen zich onveilig. Ook is er de laatste tijd een toename van winkelovervallen, met name bij kleine ondernemers.

De PvdA-fractie in Oost-Watergraafsmeer vindt cameratoezicht en preventief fouilleren een laatste redmiddel. Volgens Gery de Boer heeft dat geen zin als het daar bij blijft. Tijdens een commissievergadering van vorig jaar heeft een politiecommissaris tegen ons gezegd dat preventief fouilleren een grote impact heeft op de buurt. "We hebben nog veel vragen" volgens Gery de Boer. De PvdA wil meer weten over de criminaliteitscijfers en over de aanpak van de politie in de afgelopen jaren. Ook vraagt de PvdA zich af of iedereen zomaar kan worden aangehouden, wat zijn de randvoorwaarden waaronder preventief fouilleren wordt ingevoerd.

De PvdA heeft Martin Verbeet (stadsdeelvoorzitter) gevraagd Cohen uit te nodigen voor de commissievergadering om zijn plannen toe te lichten. Ook hoopt de PvdA dat de politiecommissaris die de lokale situatie kent met Cohen meekomt. Het debat over de veiligheidssituatie in Oost-Watergraafsmeer vindt plaats op woensdag 14 mei 2008 in de raadszaal. De vergadering begint om 20.00 uur.