5 mei 2008

Motie Inburgering

Amsterdam heeft zichzelf de ambitie gesteld jaarlijks 15.000 mensen te laten starten met een taal- of inburgeringstraject. In 2007 zijn er – zonder rekening te houden met eventuele dubbeltellingen – 10.850 Amsterdammers met een taal- of inburgeringstraject gestart. De PvdA vindt dit onvoldoende. Ook omdat gezien de huidige situatie in 2008 mogelijk opnieuw niet aan het gestelde doel zal worden voldaan.

Na de invoering van de nieuwe wet Inburgering het afgelopen jaar is er een duidelijke stagnatie van de instroom naar cursussen geweest. Dit was reden voor het college om de uitvoering van inburgering in Amsterdam te laten evalueren. Uit zowel de door het Bureau Radar uitgevoerde evaluatie, als het rapport van de Adviesraad Diversiteit en Integratie blijkt dat de organisatie en uitvoering van de inburgering op dit moment onvoldoende efficiënt en effectief zijn.

Dit was reden voor de PvdA om samen met andere partijen een motie in te dienen. De motie vroeg het college maatregelen te nemen die er voor zorgen dat in 2008 15.000 Amsterdammers op een taal- of inburgeringstraject geplaatst worden en dat dit aantal wordt opgehoogd met de niet uitgevoerde trajecten van 2007. Ook wil de PvdA dat kandidaten na aanmelding direct geplaatst worden op een traject en dat het college de aanbevelingen uit het tweede rapport van de Adviesraad Diversiteit en Integratie overneemt en uitvoert.

Woordvoerder onderwijs Riem Vis: “Door bestuurlijke en organisatorische chaos zijn een groot aantal mensen de dupe geworden van falend inburgeringsbeleid. Deze mensen raken gedemotiveerd. Ik wil dat voorkomen. Mensen moeten weer centraal komen te staan. De gemeente moet zich meer open en gastvrij opstellen richting hen die bereid zijn de taal te willen leren. Wel ben ik blij met de daadkracht van wethouder Asscher. Ik heb goede hoop dat hij zaken voortvarend op zal pakken.”

Al in 2003 stelde de PvdA schriftelijke vragen over het tekort schieten van gemeentelijke diensten rondom het dossier inburgering.