1 mei 2008

PvdA-Amsterdam en COC gaan samen dialoog over homoseksualiteit en islam intensiveren

PERSBERICHT COC en PvdA-Amsterdam

Amsterdam, 1 mei 2008

Het COC en PvdA-Amsterdam hebben vandaag in goede sfeer een openhartig gesprek met elkaar gevoerd. Aanleiding was de publicatie in De Pers van dinsdag 29 april jl. PvdA-raadslid Yman Mahrach heeft in het overleg nogmaals aangegeven dat zij de uitspraken die daarin staan, zo niet heeft gedaan en dat ze afstand neemt van het artikel. Mahrach beklemtoonde in het gesprek, om elk misverstand daarover weg te nemen, dat homo-zijn en moslim-zijn wat haar betreft heel goed kunnen samengaan.

Het spijt de PvdA dat er een beeld is ontstaan over standpunten van de partij die zij niet steunt én dat daardoor vele mensen zijn gekwetst.

Het debat over homoseksualiteit en islam raakt met name de vaak nog kwetsbare positie van homoseksuele moslims en lesbische moslima’s. Het COC en de PvdA streven er naar dat in de Nederlandse samenleving homoseksualiteit en islam samen gaan. Iedereen moet zichzelf kunnen zijn en zich kunnen ontplooien. Dat geldt zeker ook voor (jonge) homoseksuele moslims en lesbische moslima’s. Hiervoor wil de PvdA hen onverminderd tot steun zijn en een bijdrage blijven leveren door de dialoog over homoseksualiteit te stimuleren.

De PvdA-fractie Amsterdam gaat daarom binnenkort, in samenwerking met het COC, een debat organiseren over acceptatie van homoseksualiteit en de positie van holebi’s binnen de islamitische gemeenschap.

Aan het overleg werd namens PvdA-Amsterdam deelgenomen door fractievoorzitter Manon van der Garde en de raadsleden Yman Mahrach en Anne Graumans.

Zie voor meer informatie onderstaande attachments.