23 april 2008

Maatschappelijke dienstverleners blijven

Maatschappelijke dienstverleners blijven op basisscholen hun diensten aanbieden. Stichting Raster maakte in 2007 op basisscholen in De Baarsjes ouders wegwijs op het gebied van inkomensverruimende maatregelen. Dat leverde negenennegentig aanmeldingen op. Succes smaakt naar meer.

Na die eerste succesvolle ronde is ook de tweede ronde succesvol geweest. Raster is in de periode eind 2007 begin 2008 bij negen van de tien basisscholen langs geweest. Die tweede ronde leverde tweehonderdentien mensen op. Zij melden zich voor een maatregel om hun inkomen te vergroten. De aanvragen hadden voornamelijk betrekking op huurtoeslag, zorgtoeslag en kwijtschelding van lokale belastingen. Een op de zeven mensen had overigens meer dan financiële problemen. Geen van deze mensen was bekend bij Raster.

Godfried Lambriex, onderwijs De Baarsjes: “Het aanbieden van spreekuren op basisscholen is drempelverlagend. De mensen ervaren dat als veilig. Ik ben blij dat de scholen hier aan meewerken.”
Het dagelijks bestuur van De Baarsjes heeft inmiddels besloten de spreekuren op scholen in ieder geval tot en met 2010 voort te zetten. Het doel is om 95% van de mensen die recht hebben op inkomensverruimende maatregelen te bereiken. En te zorgen dat ze er daarna ook gebruik van gaan maken. Voor de uitvoering is geld gereserveerd in het kader van het Armoedebeleid in De Baarsjes.