13 april 2008

Zorg om veiligheid Transvaal

Uit de veiligheidindex Amsterdam blijkt dat het aantal drugsgerelateerde incidenten in de Transvaalbuurt binnen een jaar steeg van 201 naar 458 gevallen. De Telegraaf meldde donderdag 10 april 2008 dat de Transvaalbuurt inmiddels op de tweede plaats staat op de ranglijst van buurten waar de meeste drugsoverlast is. Ook blijkt uit de veiligheidindex Amsterdam dat het aantal meldingen van vandalisme en overlast is gestegen.

Om deze problemen aan te pakken heeft het stadsdeel de afgelopen jaren beveiligers ingezet. AT5 meldde donderdag 10 april 2008 dat deze beveiligers in de Transvaalbuurt mogelijk strafbare activiteiten uitvoeren. Volgens hoogleraar staats- en bestuursrecht J. Peters doen de beveiligers werk waarvoor ze niet bevoegd zijn. Deze beveiligers voeren opsporingstaken uit en dat zijn taken van de politie.

De PvdA-fractie Oost-Watergraafsmeer maakt zich zorgen hierover en wil van het dagelijks bestuur weten of het juist is dat de beveiligers in de Transvaalbuurt taken uitvoeren waarvoor zij niet bevoegd zijn. Ook wil de PvdA-fractie graag weten wat het dagelijks bestuur aan deze situatie gaat doen.

De grote stijging van drugsgerelateerde incidenten is zorgwekkend. De PvdA-fractie wil weten wat de oorzaken van deze stijging zijn en verwacht van het dagelijks bestuur op korte termijn een actieplan.

Maandag 14 april 2008 stelt de PvdA deze vragen aan de orde tijdens de stadsdeelraadsvergadering. Lees hier de vragen van de PvdA.