13 april 2008

Programakkoord (6): Duurzaamheid

Wij willen een groener stadsdeel en hebben duurzaamheid hoog in ons vaandel staan. Wij stralen dat uit door duurzaam in te kopen, te bouwen en te beheren. Wij zetten ons in om het Amsterdamse Handboek Inrichting Openbare Ruimte hierop aan te laten passen.

Geluidsoverlast van auto- en spoorwegverkeer bestrijden we door het stimuleren van de bouw van geluidsschermen.

Speciale aandacht vraagt het verbeteren van de luchtkwaliteit in deze bestuursperiode in Amsterdam. Ook een aantal straten in ons stadsdeel kent vervuiling die boven de (gezondheids)norm ligt. Samen met de centrale stad en stadsdelen voeren we het Actieplan luchtkwaliteit binnen de ring voortvarend uit.

Dit gaan we doen:
• Door besparing op energie en meer gebruik te maken van duurzame energie (wind- en zonne-energie, koude/warmte-opslag, etc.) dringen we de uitstoot van CO2 terug.
• We ontwikkelen maatregelen die leiden tot een vermindering van het goederenvervoer. Hiervoor maken we in een ’Actieplan Goederenvervoer’ een samenhangend pakket van maatregelen waarbij enerzijds de stedelijke goederen distributie wordt gegarandeerd (uitgekiende route en efficiënter transport) en anderzijds gebruik wordt gemaakt van de landelijke vervroegde sloop regeling van oudere vrachtwagens.
• Het onderzoek naar de mogelijkheid om transferia langs de ring te ontwikkelen met de inzet van pendelbussen wordt afgerond.
• Het wagenpark van het stadsdeel maken we zo milieuvriendelijk mogelijk. Wij hebben daarin een voorbeeldfunctie.