3 april 2008

Zorg om fraude thuiszorgorganisatie

Kort geleden werd bekend dat er mogelijk fraude is gepleegd door het bestuur van thuiszorgorganisatie U en Zo. Alle betalingen aan deze thuiszorgorganisatie zijn stopgezet of in beslag genomen door het Openbaar Ministerie. Woordvoerder Zorg Jesse Bos maakt zich zorgen en stelde vragen aan het college.

Door de mogelijke malversaties van het bestuur van deze organisatie hebben 600 tot 700 medewerkers in maart geen salaris ontvangen. Ook is het onduidelijk of zij in de maand april wel salaris zullen ontvangen. De werkgelegenheid van deze zorgverleners, maar ook de zorg aan veel kwetsbare mensen komt in gevaar.

Raadslid Bos wilde van het college weten wat de gemeente gaat doen om de zorg aan deze groep hulpbehoevende Amsterdammers te garanderen. Verder wilde zij weten welke vorm van thuiszorg het hier betreft en om welke groep cliënten het precies gaat. Tot slot heeft zij de wethouder gevraagd na te gaan of er gefraudeerd is met persoonsgebonden budgetten. en, zo ja, in de commissie Zorg te bespreken hoe dit in de toekomst verkomen zou kunnen worden.

Bos: “Ik wil graag op korte termijn een oplossing. Zowel voor de groep hulpbehoevenden als voor de zorgverleners. Ik heb de wethouder gevraagd haar invloed aan te wenden om snel tot een oplossing te komen en ons hiervan op de hoogte te stellen in de eerstvolgende commissie Zorg.”

Hieronder de mondelinge vragen: