10 maart 2008

Hoe gaat het nu met Slotervaart?

Op zaterdag 15 maart staat Slotervaart in de belangstelling om als tweede stadsdeel – na De Baarsjes -een stadsdeelexpeditie te houden. Het PvdA-fractiebestuur centrale stad is gestart met de uitvoering van een plan om een reeks stadsdeelexpedities uit te voeren. Bedoeling van deze expedities is dat wij als partij de bewoners uitnodigen om samen na te gaan of men tevreden is met de gang van zaken en wat er nog moet gebeuren.

Wij zijn nu op de helft van onze rood/groene coalitie in de gemeenteraad en zoals afgesproken maken we samen met de Amsterdammers een tussenbalans op. Het resultaat van zo’n dag moet voldoende informatie opleveren om te kijken of wij inderdaad onze verkiezingsbeloften zijn nagekomen, maar ook wat staat ons nog te doen. Ieder stadsdeel geeft aan wat de belangrijkste onderwerpen zijn die er spelen en hoe men daar mee omgaat. Deze reeks expedities gaan door t/m december 2009 en alle stadsdelen komen aan de beurt.

In Slotervaart heeft de PvdA de keuze gemaakt om niet één probleem onbenoemd te laten. We pakken zaken aan door aan te bellen, mensen aan te spreken en ze te activeren. In Slotervaart geven we jongeren ruimte om zich te ontwikkelen, juist door aan te geven wat wel en wat niet door de beugel kan. Verder zijn wij bezig met interventieteams de problemen van overlast en sociale achterstand op te zoeken én op te lossen. We zien dat we onze werkwijze nog beter over het voetlicht kunnen brengen en vandaar zo’n dag als vandaag.

Deze expeditie wordt op twee locaties gehouden. In een grote tent op het August Allebéplein vinden allerlei activiteiten voor jong en oud plaats. Bij de stichting Witte Tulp (Marius Bauerstraat 34 –1) worden er vanaf 14.10 uur drie debatten gehouden over Stedelijke vernieuwing, Jeugd & onderwijs en Veiligheid. De dag wordt om 14.00 uur door staatssecretaris Jet Bussemaker geopend; partijvoorzitter en Slotervaartbewoner Lilian Ploumen zal deze expeditiedag afsluiten.