22 februari 2008

PvdA en GroenLinks: Amsterdam maak je daken groen!

De fracties van de PvdA en GroenLinks willen meer groene daken in Amsterdam. Daartoe hebben de woordvoerders milieu Peggy Burke (PvdA) en Barn Geurts (GroenLinks) vandaag een notitie ingediend. Om dit te kunnen realiseren moet de keus voor groene daken makkelijker en aantrekkelijker worden voor alle betrokkenen. De centrale stad zou hierin een voortrekkersrol moeten vervullen.

Groene daken hebben veel voordelen. Een belangrijk voordeel is de verbetering van de luchtkwaliteit. Maar ook het leefklimaat zal verbeteren doordat de daken zouden kunnen dienen als ontmoetings- en ontspanningsplekken. Verder bieden groene daken voordelen qua warmtehuishouding, waterberging en geluidsdemping. Tot slot zullen deze daken ook meer fauna aantrekken, zoals vogels en vlinders.

De gemeente Amsterdam moet een duidelijke keuze maken voor een schone, groene en energiebewuste omgeving. Dat kan door gebouwen die zij in eigen beheer heeft – te beginnen met de Stopera – standaard te voorzien van een groen dak. Daarnaast zal er ook nog eens goed gekeken moeten worden naar alle bestemmingsplannen in Amsterdam. Bijvoorbeeld naar plannen voor nieuwbouw in de buurt van snelwegen, daar is een groen dak het meest effectief.

Bijgevoegd: Notitie Rood-groene daken

Meer informatie: Peggy Burke (PvdA) 06 218 950 90