13 februari 2008

Meld klachten aanvullend openbaar vervoer

Vorige week verscheen het bericht in de media dat het Amsterdams Patiënten en Consumenten Platform (APCP) en de Stichting Gehandicapten Overleg Amsterdam (SGOA) klachten gaan verzamelen over het aanvullend openbaar vervoer in Amsterdam (AOV). Zij zijn van mening dat het aanvullend openbaar vervoer voor Amsterdammers met een beperking beter moet. Volgens beiden zijn de diensten van vervoerders Stadsmobiel en Connexxion niet op niveau. Daarom worden de hele maand februari klachten van gebruikers verzameld om te onderzoeken op welke gebieden de dienstverlening tekort schiet. De klachtenformulieren zijn te downloaden op de websites www.apcp.nl en www.sgoa.nl.

Jesse Bos heeft zich namens de PvdA de laatste maanden hard gemaakt om de het aanvullend openbaar vervoer te verbeteren. Zij heeft er onder meer voor gezorgd dat de chauffeurs weer gaan beschikken over mobiele telefoons. Bij onvoorziene omstandigheden wordt de klant nu weer gebeld door de chauffeur. Dat zorgt voor duidelijkheid. Verder heeft de wethouder gehoor gegeven aan de door Jesse Bos ingediende notitie, door versnelde uitrol te laten plaatsvinden voor de ’taxipoints’ en trefpunten in alle Amsterdamse ziekenhuizen.

Ook in de stadsdelen is er volop aandacht voor dit onderwerp. De PvdA fractie in Noord onderzoekt bijvoorbeeld of het mogelijk is om een buurtbus te laten rijden binnen het stadsdeel. Ook wordt bekeken of er behoefte is aan mogelijkheden waarbij men zelf het vervoer kan regelen. Verder organiseert de PvdA fractie Noord een bijeenkomst over dit belangrijke onderwerp op 21 februari in het Schouw aan de Th. Weeversweg 137 van 16:30 tot 18:00 uur. Iedereen is van harte uitgenodigd om de bijeenkomst bij te wonen. Graag aanmelden via [email protected]

De PvdA vindt het belangrijk dat ouderen en mensen met een handicap actief kunnen blijven in de samenleving. Dat vraagt om een goed openbaar vervoer voor iedereen. We blijven daarom ook klachten verzamelen. Inzicht krijgen in de problematiek is de enige manier om te weten of er inderdaad verbetering is! In dat verband zijn we ook zeer geïnteresseerd naar uw reacties. Die kunt u sturen naar [email protected]