23 januari 2008

Loketten in De Baarsjes langer en later open

Stadsdeel De Baarsjes wil dat de loketten straks langer en later open zijn. Uit onderzoek is gebleken dat ruim de helft van de bezoekers van het stadsdeelkantoor goed uit de voeten kan met de huidige openingstijden. Eenderde is ontevreden. “Er is dus veel te winnen, door de openingstijden nog beter aan te laten sluiten bij de wensen van de inwoners”, aldus portefeuillehouder Godfried Lambriex.

De wensen van de inwoners van De Baarsjes zijn geïnventariseerd. Bewoners komen het liefst naar het stadsdeelkantoor in de vroege ochtend, late middag, begin van de avond en op zaterdagochtend. Eén op de vijf ondervraagden wil graag een afspraak kunnen maken.

Om aan deze wensen tegemoet te komen heeft het Dagelijks Bestuur voor de toekomst voorgesteld voortaan op twee dagen open te zijn tot 20.00 uur (i.p.v. één avond tot 19.00 uur). Op die dagen wordt dan om 13.00 uur begonnen. Voor de andere dagen moet nog gekozen worden tussen de vroege variant van bijvoorbeeld 7.30 uur tot 15.00 of 16.00 uur, of de late variant van 9.00 uur tot 17.00 uur. Verder wordt het maken van een afspraak mogelijk. Eerst voor diensten die veel tijd vragen, later – bij succes – voor meer diensten. Op zaterdag blijft het stadsdeelkantoor voorlopig dicht vanwege het risico van een onbeheersbare toename van klanten uit andere stadsdelen. De plannen van het Dagelijks Bestuur zijn 22 januari in de deelraad besproken. De raad steunt de plannen. Nu worden de plannen verder uitgewerkt. Er is 125.000 Euro beschikbaar om de openingstijden te verruimen. De plannen moeten daarbinnen passen. Andere randvoorwaarden zijn de organisatorische haalbaarheid en inzetbaarheid van mensen en de beschikbaarheid tijdens niet-kantooruren van de stedelijke computersystemen voor burgerzaken.

Godfried Lambriex is blij met de gekozen richting: “We willen dat de bewoners ons een 8 geven voor onze dienstverlening. Nu zijn de loketten 33 uur per week open, straks zo’n 5 uur meer, op tijden waarop onze klanten ook kunnen komen. Dat is pure winst. Raad en Dagelijks Bestuur willen de dienstverlening verbeteren. De ambitie is er. Nu gaan we die realiseren”.