18 januari 2008

Structurele aanpak tekort jongerenhuisvesting

De Amsterdamse PvdA fractie vindt dat er een structurele aanpak moet komen om het tekort aan jongerenhuisvesting terug te dringen. Raadslid Hetti Willemse dringt er bij het college van B & W op aan om meer onorthodoxe maatregelen te nemen. In Amsterdam bestaat er een enorme behoefte onder jongeren naar geschikte woonruimte.

• Klik hier voor het verslag van de discussiebijeenkomst over dit onderwerp

Deze oproep volgt naar aanleiding van de behandeling van het uitvoeringsplan jongerenhuisvesting in de raadscommissie op woensdag 16 januari. In dit plan heeft het college haar ambitie neergelegd om de komende tijd 4800 woningen voor jongeren te realiseren. Willemse: “Het plan maakt onvoldoende duidelijk of deze 4800 woningen in 2010 of in 2015 gerealiseerd moeten zijn. Het college lijkt met deze doelstelling alleen de demografische groei (2000) en het probleem van jongeren uit grote gezinnen in te kleine woningen (2800) met grotendeels tijdelijke oplossingen te compenseren. Dat is al behoorlijk ambitieus, maar draagt te weinig bij aan een structurele oplossing. Zeker ook aangezien er onvoldoende duidelijk is welke structurele instrumenten ingezet zullen gaan worden om aan de doelstellingen te gaan voldoen.”

Om tot meer woningen voor jongeren te komen moet er volgens Willemse nog eens goed naar de verschillende mogelijkheden gekeken worden. Bouwbesluiten en andere regelgeving hoeven mogelijk minder strikt toegepast te worden als het om jongeren gaat. Ook zou er meer aan tijdelijke huisvesting gedaan kunnen worden op plaatsen waar de bouw van woningen op dit moment stil ligt door de luchtkwaliteitseisen.

Willemse: “De urgentie van het probleem moet in een bredere context geplaatst worden en de aanpak moet dan ook een tandje hoger, gelet op de omvang van de problematiek.”