17 januari 2008

Ontwerp herinrichting Mercatorplein gereed

Het Mercatorplein krijgt meer bomen, meer groen, meer kleur, hardsteen bestrating, eigentijdse banken, terrassen, een fontein, nieuwe verlichting, gemetselde plantenbakken en een nieuwe eigentijdse, hoogwaardige horecagelegenheid met terras. Het ezelsoor boven de parkeergarage wordt verwijderd. Dat staat in het definitief ontwerp voor het plein van het Dagelijks Bestuur van De Baarsjes.

Architect Berlage ontwierp het Mercatorplein in de jaren twintig van de vorige eeuw als de huiskamer van de buurt. Stadsdeel De Baarsjes liet het in de jaren negentig opnieuw aanleggen naar een ontwerp van W. Patyn. Het plein kreeg toen ook zijn ondergrondse parkeergarage. De ambitie uit die jaren – het scheppen van een aantrekkelijk centrum voor De Baarsjesbewoners – is onvoldoende gerealiseerd. Verantwoordelijk portefeuillehouder Godfried Lambriex: “Wat toen aantrekkelijk gevonden werd, ervaren de bewoners nu als leeg en koud.“

Volgens Lambriex geeft het nieuwe ontwerp van bureau Quadrat het plein de allure en intimiteit die nu node gemist wordt. Lambriex: “Het idee van de huiskamer blijft overeind. Maar die huiskamer is straks wel anders ingericht. Een plein waar je wilt zijn: op de terrassen, bij de fontein, onder de bomen, op de nieuwe banken.”

Het vernieuwen van het Mercatorplein is onderdeel van een groter plan om het kernwinkelgebied van De Baarsjes (Jan Evertsenstraat en Mercatorplein) een impuls te geven. De Jan Evertsenstraat is fysiek inmiddels prachtig opgeknapt. Om de economie een impuls te geven is een straatmanager aangesteld. Die moet met een fors budget het winkelaanbod op peil brengen. Ook voor het opknappen van de luifels en puien van de winkelpanden aan het plein en in de Jan Evertsenstraat is een fiks budget beschikbaar. De klap op de vuurpijl is het nieuwe horecapaviljoen aan de zuidkant van het plein.

Deze maand beslist de stadsdeelraad over de voorstellen voor het Mercatorplein. Dit het voorjaar valt ook de beslissing over het horecapaviljoen. Volgens de huidige planning beginnen de werkzaamheden na de zomer van dit jaar. De plannen zijn te vinden op www.baarsjes.amsterdam.nl/politiek_bestuur/vergaderkalender_0, agenda commissie wonen 22 januari.