3 januari 2008

Drie vragen over de Sportuitmarkt

Bij de begroting diende Daniel Roos samen Jerry Straub een voorstel in om te komen tot een Sportuitmarkt. We stelden drie vragen aan Daniel Roos over deze Sportuitmarkt.

Waarom een Sportuitmarkt?
“Er zijn zoveel prachtige sporten en atleten die tijdens zo’n dag de lol en bevrediging van sporten kunnen promoten. Het helpt om de krachten te bundelen en mensen kennis te laten maken met de grote diversiteit van sporten. Zo kan zo’n Sportuitmarkt er toe leiden dat er meer sporters en topsporters in Amsterdam komen en dat zou goed zijn. Het wordt bovendien hoog tijd dat Amsterdam zich op de kaart gaat zetten als de sportstad van Nederland. Door naast de ieder jaar zeer succesvolle (kunst en cultuur) Uitmarkt ook een Sportuitmarkt te organiseren, doen we een goede voorzet.

Hoe ziet dat er uit zo’n Sportuitmarkt?
Ik zie prachtige evenementen voor me die de opening van het sportseizoen inluiden. Sven Kramer en Pieter van den Hoogeband die 100 meter hardlopen. Een hockeywedstrijd tussen het Nederlands voetbalelftal en de cricketers. In een paar jaar tijd moet alles wat met sport te maken heeft op deze Amsterdamse Sportuitmarkt aanwezig zijn. Van Marco van Basten tot Loek van Wely. Een groots evenement dat op termijn dezelfde bezoekersaantallen moet kunnen trekken als de culturele uitmarkt.”

En moet de gemeente dat zelf gaan organiseren?
Nee, de gemeente stimuleert alleen dat zo’n Sportuitmarkt in Amsterdam er komt door €100.000 beschikbaar te stellen. Die € 100.000 is echter alleen beschikbaar als er ook minimaal € 100.000 door andere partijen wordt ingebracht. Het uiteindelijke initiatief moet door de sportsector zelf worden georganiseerd. Je kan denken aan een organisator van topsportevenementen of een combinatie van bonden samen met het NOC/NSF. Het enthousiast organiseren van zo’n evenement moet je aan de sportsector zelf overlaten.