31 december 2007

Ook in 2008 op weg naar een stadsdeel van allure

Beste partijgenoten,
Het was voor onze afdeling een heftig jaar. Met dank aan de inspanningen van partijgenoten met een lange staat van dienst, met de uitkomst van de commissie Van Thijn, met de uitkomst van de commissie Dolman, kunnen wij met gepaste trots terugkijken op 2007. Met z’n allen hebben wij laten zien hoe wij in de partij met elkaar willen omgaan, en hebben wij niet laten sollen met onze mensen, die hun best doen voor de gemeenschap Zuidoost. Het resultaat is een eensgezind afdelingsbestuur en een fractie onder de energieke leiding van Muriël Dalgliesh: ”gestaag en onverzettelijk naar een stad van allure’’. Op de weg hier naar toe, bij de uitvoering van een bestuursakkoord dat het stempel draagt van onze overwinning in 2006, kan de PvdA ook weer rekenen op de VVD als een stabiele coalitiepartner.
Blijft de vraag waarom Zuidoost op z’n maffe manier ‘in het zonnetje’ is gezet. Wordt er op ons gelet? Ik zou het niet weten, maar mijn lesje heb ik lang geleden geleerd. In 1990 mocht ik mee met de E1 en de D2 van de FC Voorland naar een heus toernooi in Duitsland. Een bus vol opgewonden jongetjes, met trotse moeders, vaders. Ikzelf was elftalbegeleider van de D2, daar stond Mitchell Piqué in de spits; hij zou later Ajax halen en vorige week nog was hij de linkerverdediger van Excelsior die Ajax aan een 2-0 nederlaag hielp. Toen de bus de Duitse grens over was en het wegrestaurant naderde waar de eerste stop zou zijn, riepen de Surinaamse moeders hun jongens bij elkaar en drukten hun 10 en 11 jarigen op het hart: wees netjes en gedisciplineerd, want “er wordt op ons gelet”. En zo is het nog steeds.
Wie ons ook op de korrel neemt, wij hebben steeds gereageerd met openheid, onderzoek het maar en oordeel dan. De winst is ook wat wij hiervan hebben kunnen leren, dat leerproces gaat altijd door. Voor de stadsdeelraad ligt er nog de vraag hoe het heeft kunnen gebeuren, dat een orgaan als de Rekenkamer Stadsdelen Amsterdam (RSA) zo uit de bocht is gevlogen. Ik heb door de Gemeentelijke Ombudsman Amsterdam in te schakelen, kort geleden een brief gehad van de heer Eiff, directeur van de RSA. Hoe het verder gaat is voor later, maar het is nog niet over! Het is een rol die de VVD zou passen nu de leiding te nemen om antwoord te krijgen op de vraag hoe het heeft kunnen gebeuren dat de RSA haar rol heeft laten politiseren.

Vanaf de dag dat het stadsdeel Zuidoost haar eigen bestuur kreeg heeft de PvdA leiding gegeven aan dat bestuur. Zelf woon ik sinds 1976 in de G-buurt, en was ik niet politiek actief tot het idiote verzet in de 3 G’s tegen de dreefverlaging, de vernieuwing mij te gortig werd. Wie weet het nog, van de scheuren in het dekzeil van het buitenpodium van Ganzenhoef dat nooit een kans kreeg; van het hok van Tweety weggestopt onder het wegdek; van de drugskeet die later is gerecycled als ruimte voor de kinderboerderij van boer Floor? Zo was het toen. De PvdA heeft in de traditie van beroemde Amsterdamse sociaaldemocraten de vernieuwing van Zuidoost ter hand genomen. En wie een voorbeeld wil zien van een krachtwijk in wording, kom gerust kijken; als gezegd, wij hebben niets te verbergen. Vanaf Ronald Janssen onze eerste, tot-en-met Elvira Sweet, onze huidige stadsdeelvoorzitter en politiek leider van de PvdA Zuidoost, hebben zij op voorbeeldige wijze leiding gegeven aan een moeilijk proces van vallen en opstaan, en het resultaat staat nu. Onze politieke macht in Zuidoost is gebaseerd op het vertrouwen dat mensen ons schenken dat dit proces bij de PvdA in goede handen is. Dit vertrouwen moeten wij elke dag weer verdienen. Wij gaan ook de moeilijke zaken daarbij niet uit de weg, of dat om het behoud van het Muziekonderwijs in Zuidoost gaat; of dat er géén Mi Oso Mi Kas meer is, maar een andere vorm van opvang voor tienermoeders komt; of een goede herhuisvesting van de laatste bewoners van de flats die in de DE buurt tegen de grond gaan; of om behoud van ons aller Kwakoe Zomerfestival. In 2008 dus weer gewoon aan het politieke werk om samen met de bewoners in Zuidoost elke dag weer een beetje meer kracht uit te stralen. Ik wens U allen hierbij een heel voorspoedig 2008.
Nick Bolte,
voorzitter PvdA afdeling Zuidoost.