30 december 2007

PvdA Oost/WGM: Wij willen verder!

In de media van de afgelopen weken wordt een beeld geschetst van een stadsdeel dat in een diepe crisis verkeert. Er worden halve (on)waarheden verkondigt en de teneur die eruit opstijgt is er één van roddel en achterklap. De raad en het dagelijks bestuur van Oost-Watergraafsmeer zouden een slangenkuil zijn. Wij, PvdA en Méérbelangen wijzen dergelijke insinuaties met kracht van de hand! Wij zien betrokken en toegewijde politici die zich met hart en ziel inzetten voor het welzijn van de bewoners van ons stadsdeel. De sfeer in de stadsdeelraad is prima en de goede samenwerking en verstandshouding tussen raadsleden loopt door alle partijen heen, ongeacht de politieke kleur. Het belang van de bewoners in Oost-Watergraafsmeer staat voorop!

Wat is er dan aan de hand?
Sinds 10 december is sprake van een minderheidscoalitie van PvdA en Méérbelangen in het stadsdeel Oost-Watergraafsmeer. Deze situatie is ontstaan na het vertrek van GroenLinks uit de coalitie.

Een andere werkwijze:
Sinds het begin van de huidige bestuursperiode in maart 2006 wordt tussen de nieuwe raad en het dagelijks bestuur goed samengewerkt. Zoals het hoort stelt de raad de kaders voor het te maken en te voeren beleid. Daarbij vraagt de raad het dagelijks bestuur om een andere, heldere manier van werken. Op basis van goede politiek inhoudelijke discussies worden in de raad besluiten genomen. Deze werkwijze is duidelijk anders dan de voorgaande vier jaar waarin de raad een minder sturende rol speelde.

Deze andere werkwijze van zowel raad als bestuur betekent dat ook nieuwe en hogere eisen aan de bestuurders van het stadsdeel worden gesteld. In de loop van de afgelopen anderhalf jaar bleek dat het juist op dit punt schuurde tussen de raad en met name wethouder Tanja van GroenLinks. Het gevolg hiervan was dat er vertraging ontstond in de uitvoering van beleid, de raad zich overvallen voelde door bepaalde beslissingen en zo het vertrouwen van de raad in Tanja langzaam wegebde.

Het functioneren van wethouder Tanja:
Over het functioneren van Tanja is in en buiten de raad om meerdere malen gesproken met GroenLinks die het moeizaam functioneren van Tanja herkende en erkende. Maar ook met Tanja zelf is gesproken in het dagelijks bestuur en samen met de fractievoorzitters van de drie coalitiepartijen. Precies zoals dat hoort te gaan in organisatie waar resultaten geboekt moeten worden.

Helaas is het niet gelukt het functioneren van wethouder Tanja richting de raad te verbeteren. Aan haar was de keuze haar werkhouding te veranderen of zelf weg te gaan. Zover is het niet gekomen omdat GroenLinks heeft gemeend dan maar uit de coalitie te moeten stappen.

Het vervolg:
De reden die GroenLinks voor haar vertrek heeft gegeven is dat zij zich onvoldoende herkende in het gevoerde beleid. Voor PvdA en Méérbelangen is dit een zeer verrassend argument, zeker gelet op hetgeen in de afgelopen anderhalf jaar mét instemming van GroenLinks is bereikt. Ook voor de komende twee jaar zien wij nog goede perspectieven voor voortgaande samenwerking met GroenLinks. Daarom betreuren wij ook het vertrek van deze partij uit de coalitie. Er is nog genoeg te doen om, samen met de bewoners van het stadsdeel, Oost-Watergraafsmeer schoner, socialer en veiliger te maken.

GroenLinks heeft bij haar vertrek uit de coalitie begin december om een ‘time-out’ gevraagd. Wij hebben GroenLinks deze ruimte gegeven. Uiterlijk begin januari a.s. zal GroenLinks moeten aangeven of zij bereid is om met een nieuwe dagelijks bestuurder de uitvoering van het met PvdA en Méérbelangen gesloten programma-akkoord voort te zetten en terug te keren in de coalitie

Méérbelangen
Partij van de Arbeid Oost-Watergraafsmeer