17 december 2007

Amsterdam saneert groot deel binnenstad

Een groot deel van de Amsterdamse binnenstad gaat op de schop. Bekende prostitutielocaties verdwijnen en de voornaamste toegang tot de hoofdstad – Damrak, Dam en Rokin – wordt gesaneerd.

‘Het is de hoogste tijd om in te grijpen’, zegt initiatiefnemer Lodewijk Asscher (PvdA), wethouder van Financiën. ‘De tijd dat we het mooiste deel van de oude binnenstad laten overnemen door geboefte is voorbij.’

Voor het project, een volgens Asscher grootschalige en ingrijpende functieverandering van het hoofdstedelijke entreegebied, wordt niet alleen nauw samengewerkt met politie, justitie en de fiscus, maar ook met woningcorporaties, beleggingsfondsen en particuliere investeerders, zoals Hotel Krasnapolsky.

Dit hotel aan de Dam breidt fors uit en laat een ondergrondse parkeergarage aanleggen. Hiermee is een investering gemoeid van 120 miljoen euro. ‘Daarmee wordt het naargeestige stuk langs de Dam en Warmoesstraat meteen opgeknapt’, zegt Asscher.

Met burgemeester Cohen en voorzitter Els Iping van stadsdeel Centrum presenteert Asscher vanochtend het ‘Coalitieproject 1012’, vernoemd naar de postcode van de oude binnenstad. De gemeenteraad is zondagavond ingelicht.

De komende tien jaar zullen vele honderden miljoenen met dit project gemoeid zijn. De hoofdstad neemt zelf voor een nog onbekend bedrag actief deel aan de financiering. Door een strak geregisseerde planning moeten de bevindingen van verscheidende projectgroepen en de financiële gevolgen komende zomer bekend zijn. Asscher: ‘We zetten alle instrumenten in die we hebben.’

Asscher kondigt onder meer de volgende ingrepen aan:

Alle prostitutieramen in het hart van de Wallen, aan het roemruchte Oude Kerksplein, gaan dicht. De Oude Kerk wordt in volle glorie hersteld als cultureel centrum.

Alle ramen verdwijnen van de Singel, de Spuistraat en uit de Korsjespoortsteeg. Op de Oudezijds Achterburgwal wordt het aantal ramen verder teruggedrongen.

De Damstraat, Oude Doelenstraat, Oude Hoogstraat, Nieuwe Hoogstraat, Warmoesstraat en de kop van de Nieuwendijk, Geldersekade, Lange Niezel en Korte Niezel worden opgeschoond en vrijgemaakt van ‘criminogene functies’: bedrijfstakken die traditiegetrouw verweven zijn met criminaliteit.

Hetzelfde geldt voor het Damrak en Rokin, waar talrijke hotels, coffeeshops en souvenirwinkels deel uitmaken van internationale maffia-achtige structuren. Voor beide boulevards streeft het stadsbestuur naar een complete herstructurering. ‘Het monumentale karakter van de panden wordt in ere hersteld.’ Er komt ‘hoogwaardige retail’ en, beperkt, horeca.

Grote namen als C & A en Fortis zijn bij het project betrokken.