7 december 2007

‘Blij met Amsterdamse aanpak radicalisering’

Manon van der Garde, fractievoorzitter, is blij dat er eindelijk een actieplan radicalisering ligt. Vier vragen voor haar.

Het heeft wel een tijd geduurd voor dat het plan er lag
Dat klopt. Het duurde ons ook te lang en daarom hebben we zelf eerst een discussienota geschreven waarin wordt aangegeven wat voor maatregelen je als gemeente kunt nemen. Deze discussienota is weer gebruikt voor het actieplan dat er nu ligt.

En, tevreden?
Het is een goed plan, uitgebreid en met kennis van zaken opgeschreven. Dit is ook geen onderwerp waarbij je over één nacht ijs gaat. Veel van de acties zijn bestaande projecten die nu aan elkaar worden gekoppeld en aangescherpt. De plannen gaan uit van drie pijlers: mensen weerbaarder maken, voedingsbodem tegengaan en de-radicalisering. Zo wordt er bijvoorbeeld gewerkt aan empowerment van jongeren en vrouwen en worden professionals getraind om radicalisering in een vroeg stadium te herkennen. En het is goed dat de burgermeester expliciet aandringt op contact met religieuze organisaties, vooral met moslimorganisaties. Dit is nodig om ook vanuit die organisaties radicalisering tegen te gaan.

Mis je nog iets?
Wat er niet in staat is een sociale dienstplicht of een extra intensieve maatschappelijke stage voor radicaliserende jongeren en een begeleiding van deze jongeren richting werk. Juist zulke projecten kunnen extra helpen om deze jongeren weg te halen uit hun kleine radicale clubje en kennis te laten maken met andere gedeeltes van de samenleving. Dit zorgt ervoor dat ze verschillende kanten van de samenleving leren kennen, zich binnen deze sociale dienstplicht of extra intensieve maatschappelijke stage zullen moeten aanpassen en zo van verdere radicalisering kunnen worden afgehouden.

Wat viel je nog meer op?
In alle communicatie van de gemeente Amsterdam zullen Amsterdammers in eerste instantie worden aangeduid als Amsterdammers. In tweede instantie -en alleen als dat relevant is- worden de Amsterdammers aangeduid als etnische of religieuze groep. Dat lijkt erop dat ons voorstel van vorig jaar om het containerbegrip allochtoon niet meer te gebruiken voor gemeentestukken nu als nog wordt uitgevoerd.