5 december 2007

‘Actieplan tegen eerwraak’

De Amsterdamse politie werkt aan een interne opleiding voor de aanpak van eerwraak. In de stad komt volgend jaar een meldpunt voor eerwraak.

Dit staat in een vandaag verschenen plan van het Amsterdamse stadsbestuur, dat in navolging van Rotterdam een programma heeft ontwikkeld voor de aanpak van ‘eergerelateerd geweld’.

Er komen meer opvangplaatsen voor jonge vrouwen en homo’s die slachtoffer dreigen te worden van eerwraak. Op dit moment zijn er vijf plekken beschikbaar voor jonge mannen, daar komen er tien bij. Amsterdam is de enige stad die deze vorm van opvang biedt. Voor jonge vrouwen uit Amsterdam zijn er proeven met opvang in Friesland en Tilburg, omdat ze in Amsterdam te veel risico lopen.

In een onderzoek in opdracht van de gemeente wordt het aantal gevallen van eerwraak in de regio geschat op minimaal 158 per jaar. Dat komt overeen met de cijfers in Den Haag en Rotterdam.

Het collegeplan is een reactie op een vorig jaar verschenen notitie van de PvdA-raadsleden Karina Content, Sabina Gazic en Derya Kaplan. Veel van hun voorstellen worden overgenomen. Zo gaat de gemeente op scholen voorlichting geven over eerwraak.

Wethouder Marijke Vos noemt het voornemen van betere samenwerking tussen de hulpdiensten, scholen en het meldpunt ‘cruciaal’. Ze zegt geschokt te zijn door voorlopige – nog niet gepubliceerde – uitkomsten van onderzoek naar zelfmoord onder Turkse en hindoestaanse meisjes. ”Het vermoeden bestaat dat hier een relatie ligt met de cultuur. Met name meisjes tussen de tien en twaalf jaar uit die groepen hebben vaker gedachten over suïcide. Dat is schokkend.”

Om de meldingsbereidheid van eerwraak te stimuleren, begint de gemeente een voorlichtingscampagne. Vos: ”We willen een dialoog met organisaties waarin mensen van Turkse en Marokkaanse afkomst actief zijn, aandacht vragen voor dit type geweld en de noodzaak slachtoffers te beschermen.”